logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Muligheter i fremvoksende markeder

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 27. feb, 2020

Møt representanter for indisk, kinesisk, brasiliansk og mexicansk bransje på by:Larm.

På by:Larm har Music Norway,  i samarbeid med by:Larm, to innslag i programmet som har fremvoksende markeder som fokus.

Torsdag 27 februar – Matsal B, kl 11:
Emerging Markets – muligheter og fremtidsutsikter

Fredag 28. februar – Pokalen, kl 10:
Frokostmøter med bransjefolk fra India, Kina, Mexico og Brasil

Her har vi invitert representanter for bransjen i de respektive landene, for å dele innsikt om sine hjemmemarkeder, samt å møte norsk bransje i speed meetings.

Emerging markets, eller fremvoksende markeder, som Kina, India, Brasil og Mexico, har felles at de har en musikkindustri som vokser som en følge av digitaliseringen og streaming og har en stor befolkning som i økende grad konsumerer musikk.

Nøkkeltall for innspilt musikk i markedene i 2018 i millioner USD, ifølge IFPIs Global Music Report:
Kina: 531 USD mill, opp 79,6%
Brasil: 298 USD mill, opp 15%
India: 156 USD mill, opp 24,5%
Mexico: 154 USD mill, opp 14,7%

Les mer: Trade Mission til Mexico i mai

Ishaan Ahluwalia fra India er i Norge og på by:Larm for første gang og er med på speed meetings fredag.  Ahluwalia ser etter mulighet for samarbeid på bookingsiden til Vh1 Supersonic festivalen i India.

– Hva er mulighetene for norske artister og selskaper i India?

– Hvis det er interesse i territoriet er det muligheter for norske artister til å turnere og bygge fanbase i India, men siden det ikke er mye kunnskap om de fleste norske artister må man være realistisk med tanke på honorarer, sier Ahluwalia.

Les mer: Hvordan makse tilstedeværelsen på by:Larm

Cecelia Gu, managing director i SCG Group i Shanghai, Kina, har tidligere representert Alan Walker i Kina. Gu sier hun har erfart at «nordics female vocals» er noe som fungerer for det lokale publikummet, men man trenger lokal hjelp for å nå frem til et publikum.

– Hva er ditt syn på den norske bransjen og den møteplassen for internasjonale musikkbransje som by:Larm representerer?

– Jeg vet ikke så mye om norsk bransje foruten der jeg jobbet selv, som en del av MER Recordings. Jeg tror det er mye potensiale her, det man kanskje trenger her er å gå ut av komfortsonen sin og være villig til å utforske markedet. Ta Nederland, Frankrike eller Storbritannias musikkindustri som eksempler, de er mer åpne og villige til å prøve og samarbeide med resten av verden, slik jeg føler det. Som amerikanskfødt kineser reiser jeg mye og har vært mange steder, men jeg mangler kontakter i Norden, sier Gu.

– Jeg har vært på konferanser som for eksempel Amsterdam Dance Event og Music Matters mange ganger, men jeg ser på by:Larm som ganske unik og omfattende etter å sett det fulle programmet, sier Gu.

Kommentarer

Relatert innhold


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere