logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Music Managers Forums: Fan data guide

Av Tina Brodal Publisert: 21. apr, 2020

Music Managers Forum (MMF) har publisert en guide som skal hjelpe artister og managere å få maks utbytte og verdi fra datainnsamling.

The Fan Data Guide tar utgangspunkt i data som blir tilgjengeliggjort fra fans, og fremhever ti hovedkategorier av denne type data som artister og managere bør ta i bruk i dag. Guiden gir råd om hvordan nøkkelinformasjon og data fra musikkstrømming, billettsalg, aktivitet i sosiale medier og andre plattformer kan tas i bruk for å ta smartere beslutninger og ekspandere rekkevidden av den aktiviteten man har.

Les guiden her: The Fan Data Guide

Guiden er skrevet av Chris Cooke fra CMU Insights i samarbeid med MMF-styremedlemmer Lisa Ward (Red Light Management) og Tom Burris (ie: music) samt Wicksteed Works Jessie Scoullar og Peter Mason, Digital & Social Media Solicitor hos Russells. Den er en del av «Digital Dollar»-initiativet, som baserer seg på å opplyse og dele info om strømme-inntekter fra digital musikk.

Les mer: Postkort fra UK: Flere tiltak fra regjering og bransje

Økt tilgjengelighet av data
Overgangen til digital musikk og kjøp av billetter på nett de siste to tiårene, i tillegg til økningen av e-postmarkedsføring, sosiale medier, online annonsering og andre kanaler med direkte tilgang til fans, betyr at forholdet til fanbasen nå er mer håndfast og mer målbar enn noen gang før. Guiden gir en oversikt over alle de forskjellige typer data som artister og managere bør være klar over og som de bør ha tilgang til. Den gir en tydelig oversikt over hvor dataene blir tilgjengelig, og gir råd om hva managere kan gjøre for å sikre at artistene deres har full tilgang til det.

Dataeierskap
Den første delen av guiden handler om eierskap av data. Her får man innsikt i blant annet; bruk av data, åpenhet og tydelig innsikt om hvilken type data som blir samlet inn, hvordan man som bruker kan slette innsamlet data om seg selv. Eierskap rundt sin egen data er også et viktig tema for artister som bør tas opp i forhold til kontrakter med partnere eller plattformer man velger å jobbe med.

Les mer: Internasjonale musikknyheter

Forskjellige datakategorier
Den andre delen av guiden omhandler de forskjellige kategoriene av datainnsamling som finnes, og å bevisstgjøre både bruker og innsamler av denne informasjonen hva dette innebærer. I følge guiden er det også spesielt viktig å sørge for at artisten selv er eieren og har kontroll på sine egne kanaler, spesielt i tilfeller hvor tilgang også er gitt til eksterne partnere.

De forskjellige datakategoriene som nevnes er blant annet:

  • Data fra fans som har godkjent direkte kommunikasjon fra artisten, gjennom feks email-lister
  • Informasjon samlet inn fra brukere på artisten sine nettsider
  • Data samlet inn fra sosiale medier

Data fra strømmetjenester
Bruk av strømmetjenester gir tilgang til informasjon om hvilke låter fans strømmer, når og hvilken plattform de bruker for å få tilgang til disse. Personlig informasjon om lytterne er ikke delt, men ofte er geografisk og demografisk data tilgjengelig. Eksempler på plattformer tilgjengelig for artister og managere er Spotify For Artists og Apple Music For Artists.

Les mer: Kritisk for flere inntektskilder for FONO-selskapene

Et annet viktig punkt som nevnes er den dataen som tilgjengelig gjøres fra billettkjøp, og at artister/management bør sette seg inn i hvilken innsikt i fanbasen man kan få tilgang til via en tredjepart som tilbyr billettsalg.

Konkrete anbefalinger
I den siste delen av guiden er det samlet sammen en rekke konkretet anbefalinger. Blant annet er det anbefalt at artister og managere bør sette seg inn i, og forstå, plattformene man tar i bruk og hvilken type informasjon de kan samle inn fra fansen. I tillegg bør man være oppdatert på hvilken type datainnsamling som blir gjort fra partnere og andre tredjeparter. Kort oppsummert vil guiden hjelpe leserne til å forstå den verdien datainnsamling fra fans har. Smart innsamling og bruk av data gir en unik mulighet til å forstå akkurat hva brukere og fansen liker, ikke liker, og feks hvordan musikken blir konsumert. Deretter kan man på best mulig måte nå ut og treffe flere, både i, og utenfor «målgruppen» sin.

Kommentarer

Relatert innhold