logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Musikkkontorene lanserer webside

Av Edvard Olai Brekke Værland Publisert: 03. apr, 2020

Musikkontorene lanserer musikkhjemmekontoret.no i samarbeid med Musikkindustriens næringsråd.

Portalen samler den viktigste informasjonen som musikkfeltet trenger med kort vei til konkrete svar og nyttige ressurser, og videre til øvrige organisasjoner. Dette omfatter informasjon om krisehåndtering, tilgang på skapende ressurser samt fasilitering av online kurs og webinarer.

– Korona-epedimien har trigget mange spennende nye initiativ som kan etablere nye inntektsstrømmer og potensielt endre økosystemet på musikkfeltet, skriver Musikkontorene i en pressemelding.

Les også:Norge Rundt: Hva skjer i Nord-Norge

– Norsk musikkliv er utrolig kunnskapsrik og handlekraftig. Å samle denne kompetansen i en slik portal er viktigere enn noensinne, sier Inni Mowinckel, kommunikasjonsansvarlig i Brak

Musikkhjemmekontoret er skapt av Musikkontorene i Norge: Brak, STAR, ØKS, Tempo, Sørf, MØST og RYK. Prosjektet er støttet av Kulturrådet og innhold er utformet i samarbeid med Musikkindustriens Næringsråd, relevante organisasjoner og det øvrige musikkfeltet. Portalen følger utviklingen tett og oppdateres fortløpende.

Les mer: Musikkhjemmekontoret.no

– Det hersker fremdeles mye usikkerhet rundt de kortsiktige og langsiktige konsekvensene av COVID-19. Derfor er det spesielt kjærkomment at de regionale kompetansesentrene har snudd seg rundt og på rekordtid etablert en ressursportal som har som ambisjon å gjøre det lettere å navigere denne nye virkeligheten. Vi ser fram til å fortsette å bidra inn med vår kompetanse, nettverk og digitale ressurser, sier Erik Brataas, leder i MIRs arbeidsgruppe for innovasjon.

– Vi ønsker å gi tydelige svar på de viktigste spørsmålene i krisen. Og vi ønsker å løfte frem spennende intiativ som kan skape nye muligheter for musikkbransjen, sier Leif Haaland, kommunikasjonsrådgiver MØST.

Les også:Norge Rundt: Hva skjer i Kristiansand 

– I krisetider er det tydelig hvor viktig samarbeid og organisering er. De siste ukene har vist hvordan musikkindustrien klarer å dra i samme retning så lenge de får noen vennlige puff på veien. Musikkontorene har vært og kommer til å være en viktig aktør for å skape og opprettholde en musikkbransje over hele landet. Musikkfeltet er et stort felt med mange ulike behov, fra frilansere og selvstendig næringsdrivende til musikere, arrangører, selskaper og ulike byråer. For disse aktørene er det viktig å ha en portal som gir svar på spørsmål og deler info om sistuasjonen som veldig mange nå står i, sier Torbjørn Valum, Rådsleder Musikkindustriens Næringsråd (MIR).

– Dette er et viktig bidrag til bransjens fellesinnsats i krisetiden, sier Jonas Vebner fra Music Norway som har vært koordinator for MIRs arbeidsgruppe for innovasjon som har jobbet med prosjektet.

For ytterligere informasjon kontakt: Leif Haaland,  leif@mxst.no, 99709031.

 

 

Kommentarer

Relatert innhold