logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

– Når live kollapser står mange på bar bakke

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 30. mar, 2020

Vegard Waske i Mandelbaum Management.

Manager Vegard Waske i selskapet Mandelbaum ser et solid inntektsfall.

Mandelbaum Management representerer Cashmere Cat, Bearson, Charlie Cunningham, Digitalism og TRXD, og har globalt nedslagsfelt. Waske har som mange andre i musikkbransjen merket at korona-restriksjonene går hardt utover virksomheten.

– Alle konserter denne våren er kansellert. Jeg vil tro sommeren går med i dragsuget, også. De fleste av våre klienter produserer også for andre, dette går også på lavgir nå fordi alle sessions blir kansellert, sier Waske.

Les også: Endringer i lyttervaner

– Hvor stort blir inntektsfallet slik du ser det nå?  

– Brutto for våre klienter så snakker vi om kanskje 7-8 millioner kroner som nå har forduftet. Inntektsfallet blir veldig stort, lite tvil om det. Livemarkedet har kollapset både nasjonalt og internasjonalt, og uavhengig av hvor lenge det er til vi er tilbake til «normalen» så vil det ta lang tid og koste mye å bygge opp spillesteder og festivaler igjen, sier Waske.

– Hvis situasjonen vedvarer, hva ser du som de mest akutte problemstillingene fremover? 

– Den norske musikkeksportbransjen er bitteliten og veldig sårbar, Mandelbaum inkludert. Vi er 1.2 årsverk pluss en amerikansk konsulent på 25% stilling. De fleste som jobber med eksport er avhengig av andre inntekter, spesielt det norske livemarkedet. Når dette kollapser står mange på bar bakke. Så det mest akutte er selvfølgelig å holde oss selv og klientene våre i flytende.

-Hva er det mest konstruktive myndighetene kan gjøre nå?  

– Det nok mange trenger er penger til å kompensere for inntektsfallet. Penger til digital markedsføring hjelper et lite stykke, men streaminginntektene og mechanicals kommer også til å gå ned pga koronaeffekter, sier Waske.

Les mer: Mer tilskudd til digital markedsføring 

– Norske management må legge MVA på sine tjenester til norske klienter. Klientene får som regel ikke mulighet til å få igjen denne MVAen, det vil si at management-kommisjonen er på 25%. Om de har utenlandsk management, som ikke må legge på MVA, er kostnaden 20%. Dette er en stor bakdel både for norske management og våre norske klienter. Dette kan være en bra mulighet til å fjerne MVA´en på management-tjenester, sier Waske.

– Hvilke konstruktive muligheter har eksportrettet bransje?  

– Man får tilbrakt mer tid med barna sine om man har det. De som ikke har barn kan planlegge hvordan de skal ta over verden når den er i vater igjen, hehe.

Kommentarer

Relatert innhold


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere