logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Nedgang i globale strømmetall

Av Tina Brodal Publisert: 26. mar, 2020

Flere lytter til radio og benytter seg av videostrømmetjenester.

En kartlegging gjennomført av Music Business Worldwide med utgangspunkt i globale strømmetall og Spotifys Top 200 Chart-liste (fra 13.-19. mars) viser til en nedgang på 11% fra uke til uke. Dette tilsvarer totalt 1.822 milliarder – en nedgang på 226 millioner strømminger.  I USA i samme periode melder BuzzAngle om en nedgang i strømming på 8.8% sammenlignet med uken før.

Samtidig falt det digitale salget av låter på 10,7 prosent, digitalt salg av album gikk ned 12,4 prosent, og det fysiske albumsalget falt 27,6 prosent. Nedgangen i det fysiske albumsalget er ikke så overraskende ettersom Amazon har satt salget av CDer og vinylplater på pause og flere platebutikker legger ned.

Strømming av klassisk og barnemusikk øker
Noen sjangre strømmer spesielt dårligere enn andre i denne perioden. I følge Billboard ser man en nedgang i sjangre som pop (-5.3%), R&B/hip hop (-6.9%), rock (4.5%) og latinsk musikk (-13.7%), mens sjangre som klassisk (+1.5%), folkemusikk (+2.9%) og barnemusikk (+3.8%) har sett en økning.

Det er flere grunner til at strømmetjenestene opplever en nedgang. I lys av de nye karantenereglene har flere kafeer, treningssentre og kjøpesenter vært nødt til å stenge dørene, noe som betyr at de heller ikke strømmer musikk i forhold til hva de vanligvis pleier. En annen grunn er en nedgang av nye musikklanseringer.

Flere lytter til radio
BBC melder at flere av deres radiostasjoner har gått opp 18% i lyttere siden forrige uke. Andre UK-radiokanaler melder om den samme økningen; Capital FM og LBC melder om en økning i lytting på 15%.

Ikke overraskende melder videostrømmetjenester om en kraftig økning den siste tiden. I følge Billboard opplever Netflix og andre TV-strømmetjenester for tiden rekordhøye tall, noe også videotjenestene til blant annet Apple og YouTube kan melde om. Billboard melder blant annet at uken som endte 19. mars den sterkeste uken for «video on demand» hittil i år, med en total på 9.43 milliarder strømminger.

Per dags dato er det lite data som kan si noe om hvordan situasjonen ser ut i Norge og Skandinavia forøvrig som følge av korona, men i følge tall fra radionytt.no fra uke 11 gikk den totale radiolyttingen ned, mens NRK totalt gikk oppover. Uke 11 var sammen uke regjeringen innførte korona-tiltakene og det var særlig NRK Alltid Nyheter som så en økning denne uken med en oppslutning på 4,4 % (sammenlignet med 2.7% uken før).

Kommentarer

Relatert innhold