logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Norge Rundt: Hva skjer i Kristiansand?

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 06. apr, 2020

Judit Premak, daglig leder i Sørf, Kristiansand.

Judit Premak trekker frem Green Carnation som har solgt billetter til plateslippkonsert som ble livestreamet.

Music Norway er en del av et formalisert nettverk som består av De regionale kompetansesentrene for musikk som dekker alle fylker og har kontorer i de største byene i landet: Brak (Bergen), Tempo (Trondheim), STAR (Stavanger), Sørf (Kristiansand), ØKS (Drammen), MØST (Oslo) og Kofor/RYK (Tromsø).

Sentrene er finansiert med midler fra Kulturrådet, fylkeskommuner og kommuner.

Les mer: Samarbeidsavtale med de regionale kompetansesentrene

Vi har sjekket inn med Judit Premak, daglig leder i Sørf, om status per nå for tilstanden i Kristiansand-regionen.

– Her på Sørlandet har vi det som overalt i landet. All aktivitet er enten avlyst eller satt på vent, og det hersker stor usikkerhet rundt situasjonen. Det er bra at det kommer tiltak for bransjen i form av dagpenger og kontanttilskudd, men det er usikkert hvordan dette svarer til behovene hos de ulike aktørene.

Les også: Hva skjer i Stavanger?

– Det har kommet mange nye initiativ den siste tiden, er det noe spennende på gang i deres region? 

– Green Carnation var et av de aller første band i Norge som annonserte å gjøre om sin planlagte plateslippkonsert til en digital opplevelse. Det som skiller initiativet fra andre er at konserten ikke er donasjonsbasert, men har billetter. Og billettene går ut til hele verden. Selv om vi håper at vi snart kan gå på fysiske konserter igjen, er digitale konserter kommet for å bli, og denne konserten utforsker en mer bærekraftig økonomisk modell. Samtidig er det flere nye samarbeid mellom arrangører som produserer digitale konserter. Det er tydelig at mange jobber med nye kreative løsninger nå.

– Hva fokuserer dere mest på nå? 

– Vi fokuserer på å støtte musikklivet i Agder med forskjellige tiltak, digitalisering av våre kurs. Ikke minst skal vi lansere en beta-versjon av musikkontoret.no snart, et samarbeid mellom alle regionale kompetansesentre for musikk.

Les også: Hva skjer i Nord-Norge?

– Hvilke bekymringer har dere?

– Musikkbransjen kommer til å se helt annerledes ut etter denne krisen, det er det ingen tvil om.  Det er vanskelig å se nå hva de største konsekvensene blir. Vi bekymrer oss også for at det er flere sammenslåtte kommuner og fylker som ikke nødvendigvis har planer eller tiltak klar til å hjelpe musikkfeltet etter at krisen har lagt seg. Nødvendigheten av å forstå kulturlivet og musikkbransjen, og sette inn tiltak kan være mer fragmentert i nyslåtte kommuner og fylker enn i gamle.

– Hva ser dere frem til? 

– Vi ser frem til å kunne gå på konserter og til å møte våre bransjeaktører ansikt til ansikt. Vi ser også frem til å jobbe videre for musikkfeltets muligheter og utvikling. Og bare det å gå på kontoret sammen ser vi frem til.

Les også: Made Management er rigget for overgangen 

– Hva ønsker dere at Music Norway skal bidra til? 

– Det er veldig fint at Music Norway bidrar til synlighet av bransjen også regionalt, og gir oss oppmerksomhet for arbeidet i gjør. Vi samarbeider om mye allerede, og det å bygge enda bedre samarbeid for internasjonalisering fra regionen kan skape nye muligheter for oss og for Music Norway.

– Hva ønsker dere at myndighetene skal bidra til? 

– Vi ønsker at de skal bidra til å sikre levekårene for artister og arrangører i hele landet. Det er viktig at myndighetene forstår at kulturnæringene er innrettet annerledes enn for eksempel olje- og reiselivsnæringen. Det å se verdiene kulturnæringene skaper i samfunnet blir viktig nå.

Kommentarer

Relatert innhold