logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Norge Rundt: Hva skjer på Østlandet?

Av Carl Kristian Johansen

Ingrid Ytre-Arne og Leif Haaland i MØST.

MØST har brukt mye tid på opprettelsen av musikkhjemmekontoret.no og er spesielt bekymret for de mindre aktørene som driver med høy kunstnerisk kvalitet.

Music Norway er en del av et formalisert nettverk som består av De regionale  kompetansesentrene for musikk som dekker alle fylker og har kontorer i de største byene i landet: Brak (Bergen), Tempo (Trondheim), STAR (Stavanger), Sørf (Kristiansand), ØKS (Drammen), MØST (Oslo) og Kofor/RYK (Tromsø).

Sentrene er finansiert med midler fra Kulturrådet, fylkeskommuner og kommuner.

Les også: Samarbeidsavtale med de regionale kompetansesentrene

MØST (Musikknettverk Østlandet) har som formål å styrke, utvikle og dele kompetanse innen det frie musikkfeltet. Dette skal bidra til at aktørene settes i stand til å utvikle, produsere, formidle og administrere egen virksomhet – slik at denne blir effektiv og bærekraftig både kunstnerisk og økonomisk.

Les også: Hva skjer i Nord-Norge?

Vikarierende daglig leder Ingrid Ytre-Arne og kommunikasjonsrådgiver Leif Haaland i MØST gir oss en oppdatering på hvilke muligheter og bekymringer som har oppstått den siste tiden.

– Som resten av landet mange bekymrede musikere, arrangører og andre som klør seg i hodet over hvordan fremtiden ser ut og hvilke hjelpetiltak som gjelder for dem. Vi vet ennå ikke de reelle konsekvensene for klubber, arrangører selskaper, artister og musikere. Det er veldig hardt for mange. Midt oppi krisen er det også mange spennende initiativ, mye omsorg og her mange organisasjoner som jobber beinhardt for å sikre gode kompensasjonsordninger for feltet, sier Ytre-Arne.

– Det har kommet mange nye initiativ den siste tiden, er det noe spennende på gang i deres region?  

– En bransje er blitt kastet inn i krise og snudd ting på hodet. Det er selvsagt veldig spennende hvilke muligheter livestream-scenene gir artister og bransje, både nå i krisen, men også på sikt for å skape nye musikkopplevelser for publikum, sier Haaland.

Musikkhjemmekontoret.no som vi lanserte rett før påske kan vi jo (subjektivt) si er veldig spennende akkurat nå. Her er det et sterkt ønske å kunne gjøre både svar og ressurser lett tilgjengelig slik at aktørene er best mulig rustet til å takle krisen. Dette er landsdekkende og digitalt, men er noe vi i MØST har satset mye på, som en miniversjon av hovedprosjektet Musikkontoret vi så vidt var i gang med å utvikle sammen med alle de regionale musikkontorene, sier Haaland.

Les også: Hva skjer i Midt-Norge?

– Men det finnes mange gode initiativ i en kreativ bransje, og vi vil løfte frem andre spennende initiativ på Musikkhjemmekontoret som online-konserter og alternative inntjeningsmuligheter for musikere og andre i bransjen, sier Ytre-Arne.

– Hva fokuserer dere mest på nå?   

– Samkjøring mellom de forskjellige musikkorganisasjonene, informasjon og samarbeid rundt innhold er hovedfokus ved siden av selve utformingen og opprettelsen av musikkhjemmekontoret.no, sier Ytre-Arne.

– Hvilke bekymringer har dere?  

– Mange aktører, og ikke bare de minste, driver med høy risiko til vanlig. Det sier seg selv at dette ikke er det beste utgangspunktet for en krise. Vi er bekymret for at manges spennende og gode virksomheter ikke tåler bråstoppen selv med kompensasjonene fra staten. Derfor støtter vi sterkt oppropet om at kulturnæringen trenger kraftigere hjelp. Det er ikke bare bransjen som kommer til å lide, men også publikum som kan ende med å få et fattigere kulturliv når ting normaliserer seg, sier Haaland.

Les også: Pengestrømmer i norske live streams

– Vi er spesielt bekymret for de mindre aktørene som driver med høy kunstnerisk kvalitet, men lavere omsetning, og som derfor faller gjennom når kompensasjonsordninger baseres på nettopp omsetning, sier Ytre-Arne.

– Hva ser dere frem til?  

– Å komme tilbake til live-verden igjen og kunne arrangere samlinger, kurs, gå på konserter og se en blomstrende musikkbransje igjen! Vi er også spent på hvilken effekt krisen kan ha positivt på musikk-økosystemet. Og selvsagt å se at musikknorge får nytte av musikkhjemmekontoret.no, og at det har den forenklende og samlende effekten vi håper på, sier Haaland.

Les også: Hvordan bygge en global digital markedsføringsstrategi

– Hva ønsker dere at Music Norway skal bidra til?  

– Med MNs internasjonale kanaler kan MN være ekstra viktige i å oppdage muligheter bransjen har nå, og å formidle dette til ulike type aktører i Norge. I arbeidet med Musikkhjemmekontoret har MN og MIR vært veldig gode på å bidra nettopp med at vi kan oppdage, bruke og bli inspirert av nye initiativ og løsninger, sier Ytre-Arne.

– Hva ønsker dere at myndighetene skal bidra til?  

– De må legge til rette for at de uten sikkerhetsnett, de som mister all inntekt, har noe å falle tilbake til og bygge på etter krisen. Det er mer enn omsetning som definerer viktig kultur. Vi mener det er viktig å ta vare på mangfoldet, og da må kompensasjonsordningene både treffe de mer kommersielle aktørene og andre som jobber med smalere nisjer, sier Haaland.

Kommentarer

Relatert innhold