logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Planer om å lansere musikk i det amerikanske markedet?

Av Tina Brodal Publisert: 28. apr, 2020

Inge Colsen i Gold Atlas.

Nå kan du få veiledning på nett med Inge Colsen og Gold Atlas.

Ønsker du noen gode tips og råd på hvordan du kan komme deg i en god startsposisjon?

Hvordan bygge oppmerksomhet og hvordan komme på radaren til bransje og presse?

Inge Colsen er grunnleggeren av New York-baserte PR byrået Gold Atlas, som blant annet presenterer klienter som Christine and the Queens, Pussy Riot, Alfie Templeman, Air/Nicolas Godin, og Boys Noize.

Les også: Ukentlig panleserie med Guild of Music Supervisors

I en begrenset periode tilbyr Music Norway nå en unik mulighet til å få veiledning én til én med Colsen.

Colsen gir deg nyttige råd om hvordan man best kan forberede seg og dermed få best mulig utgangspunkt til å lykkes i markedet.
– Hva bør være på plass?
– Hvordan jobber man med, og hva kan du forvente av et amerikansk PR-selskap?
– Hvordan er klimaet i bransjen og hva kan det være nyttig å følge med på.

Jobber du med management, label, eller artistrepresentasjon som jobber med innspilt musikk og ønsker å innta USA, er dette en unik mulighet. Søknader vil bli vurdert og avtaler delt ut fortløpende. Det er begrenset med plasser så ikke sitt på gjerdet og vent.

Selskaper som representerer flere artister vil bli prioritert og de som er i sjangrene indie (i vid forstand) og electronica da dette er sjangrene Gold Atlas har mest kompetanse på.

Siste frist for søknad er fredag 28. mai.

Søknadsprosess:
Send søknad på engelsk hvor du gir en kort men informativ beskrivelse av selskapet, og de/den mest USA-aktuelle artisten/utgivelsene du jobber med. Send link til video/musikk/websider fra artisten og selskapet ditt (maks 5 linker)

Klikk HER for å søke

Bli kjent med Inge Colsen og Gold Atlas
Inge Colsen er født i Nederland og studerte bedriftsøkonomi i Amsterdam. Den store musikkinteressen og interessen for å lære mer om mulighetene for en karriere innen musikkbransjen ledet henne til New York City hvor hun fikk praksis i EMI, Matador Records og Nasty Little Man-publicity i New York. En periode var også Colsen ansatt i PR- og marketingselskapet Girlie Action, hvor hun jobbet med stjerneartister som SIA og Calvin Harris tidlig i deres karrierer.

– Jeg hadde flaks og tilbrakte et halvt år i New York! Da jeg kom tilbake for å fullføre studiene mine fortsatte jeg å bygge opp relevant erfaring i bransjen og denne gangen for en uavhengig distributør i Amsterdam (Matador, City Slang, Kill Rock Stars, Domino Records osv.) som ble min vei for fullt inn i musikkbransjen, blant annet til en jobb i reklameavdelingen til V2 Records (Richard Bransons label etter Virgin), før jeg avsluttet businessstudiene. Jeg ønsket å dra tilbake til New York for å begynne å jobbe i større skala og ble ansatt i PR- og marketingselskapet Girlie Action. Etter mye «grinding» i New York, fikk jeg anledning til å starte mitt eget selskap, Gold Atlas, forteller Colsen.

Les også: De nominerte til Årets Internasjonale Suksess 2019

Gold Atlas er et «boutique» PR-byrå som dekker kunder over hele verden. Kundene er en blanding av amerikanske og internasjonale, og en blanding av sjangre fra alternativ pop til elekronica. Etter å ha opprettet pålitelige forhold til labels, managere og band, våget Colsen seg ut på egenhånd.

Hun ikke ønsket å slå seg sammen med et annet PR-byrå for å lage en ny bedrift, men valgte å alliere seg med dyktige folk som er godt kjent med å drive label, artist-management,  publishing og live- virksomhet.

– Jeg visste at jeg ikke ønsket å jobbe alene, så jeg sjekket med Neon Gold Records siden vi allerede hadde et sterkt forhold. De var også interessert i å bygge en egen PR-del til selskapet sitt så det ble en bra match, forteller Colsen.

Les også: Popular Demand Management med tydelig strategi

Neon Gold arrangerer jevnlige showcaser i New York. Billie Eilish spilte en av sine første shows her.

I dag jobber Colsen med en kombinasjon av klienter som Alfie Templeman, Air, Nicolas Godin, Boys Noize, Christine and the Queens, Pussy Riot, SebastiAn, Tourist, Winona Oak, YELLE, Your Smith og eldre klienter som Porter Robinson Virtual Self, Bleachers (Jack Antonoff ). Hun velger hvilke klienter hun ønsker å jobbe med omhu, og ut fra helheten, ikke bare musikken til artistene.

– Jeg må alltid føle at de har skapt sin egen verden, ikke bare musikk. Deres visjon og utførelse bør helst være inspirerende og unik. Musikken må være ekstraordinær og gåsehud-fremkallende!, legger Colsen engasjert til.

Les også: Pengestrømmer i norske livestreams

Colsen har jobbet med mange internasjonale klienter, og liker utfordringen med å introdusere disse artistene til det amerikanske musikkmarkedet. Hun forteller om én hovedutfordring de aller fleste møter når de skal ut i det amerikanske markedet.

– Mulighetene for synlighet og forbindelser er færre på grunn av den fysiske avstanden. Utfordringen er å bygge bro over denne avstanden og få de amerikanske journalistene til å ønske å gå inn i klientens «verden» i stedet for at artistene må skaffe seg visum og fly over, forteller Colsen.

Hun understreker at det i det minste i starten av et prosjekt bør være en gnist der som kan bringe artisten til neste nivå, men at man til syvende og sist må være i USA og få personlig kontakt med journalister og publikum. Dette er jo en enda større utfordring i disse dager med store begrensninger pga. smittevern.

Les også: Starter digitalt salg av noter

–Touring, touring, touring, legger hun til som en suksessfaktor for å bygge oppmerksomhet.

Etter årrekker i bransjen og arbeid med PR og markedsføring opp mot musikkbransjen har Colsen lært at det er viktig å ha en maratonlignende utsikt på ting, i stedet for en sprint.

– Positiv utholdenhet, besluttsomhet, vennlighet, grundighet, unikhet og stamina er avgjørende. Kanskje ikke i den rekkefølgen. Du må stole på det det handler om og det du står for, og være konsekvent. Jeg husker fra da jeg jobbet i Nederland at det var mulig å kjenne hver journalist og nøkkelperson du trengte å ha på din side etter to måneder. I USA, for å få tilgang og tillit så du må være sterk og beholde troen på musikken, artisten og prosjektet over en lengre periode, avslutter Colsen.

Kommentarer

Relatert innhold