logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Postkort fra Brasil: – Før pandemien hadde livesektoren en lys fremtid i vente

Av Tina Brodal Publisert: 07. mai, 2020

Stian Olsen fra Flake Productions gir oss en status på situasjonen fra bransjen i Brasil.

Stian Olsen er en norsk musiker og produsent med base i São Paulo, Brasil. Han er grunnlegger og medeier i Flake Productions, og representerte blant annet Brasil som delegat på by:Larm tidligere i år. Han forteller at bransjen i Brasil er like hardt rammet som i resten av verden.

– Tall fra en studie foretatt av SIM São Paulo viser til den alvorlige innvirkningen denne situasjonen har på et marked som allerede slet med alvorlige kutt i kulturmidler, som følge av den nye regjeringen i 2019, forteller Olsen.

Disse tallene tegner et bilde av situasjonen i Brasil:
Totale shows og eventer påvirket av pandemien: 8141
Totale antall publikum påvirket: 8.060.693
Estimert inntektstap: USD 89.737.998

Les mer: Lise Davidsen vinner av Årets internasjonale suksess 2019

Har mistet sitt levebrød
Olsen viser til en studie foretatt før pandemien, som peker mot en lys fremtid for artister, leverandører og andre aktører i bransjen, hvor livemusikk-sektoren var i spesiell stor vekst. Ifølge studien ville det globale billettsalget i 2023 overstige 25 milliarder dollar, en økning på 14% fra 2019. Det var før pandemien.

– Vi vet at festivalsektoren lider enormt av pandemien. Ikke bare har det påvirket artistene og tapte billettinntekter, men også alle menneskene som jobber bak kulissene og på bakken får å få disse store eventene til å skje. De har nå mistet sitt levebrød, og inntektstapet er dystert, forteller Olsen.

Mange tilskuere på digitale festivaler
Olsen forteller at folk ønsker å bidra til å holde hjulene i gang og at man midt oppi alt dette opplever en enorm kollektiv og solidarisk innsats.

–Online festivaler har klart å samle ganske mange tilskuere, og fra tidligere studier vet vi at folk allerede før pandemien konsumerte mye underholdning på nett, samt fikk informasjon om artister og show gjennom sosiale medier-plattformer. Dette er nå den nye hverdagen i møtet mellom artister og publikum.

Les mer: Planer om å lansere musikk i det amerikanske markedet?

Ølmerker finansierer digitale festival
Ølmerket Devassa, finansierte nylig Devassa Tropical som fulgte 8 forskjellige festivaler gjennom en rekke show med artister fra hele landet. Tilskuere kunne bidra med valgfritt beløp gjennom diverse billettplattformer. Pengene ble delt mellom artistene og de som jobber for de respektive festivalene.

Et annet eksempel er crowdfunding-plattformen, konsertprodusenten og festivalen Queremos utført 18. april hadde 25 shows, med 8 artister, med det internasjonale navnet Mayer Hawthorne og den brasilianske tungvekten Seu Jorge på plakaten, og Heineken som hovedsponsor. Ingen av de digitale festivalene hadde noe form for inntektskilde, og var kun basert på frivillige bidrag fra tilskuere og sponsorer.

–Foreløpig er det hele basert på valgfritt bidrag fra tilskuere, men dette vil ikke være bærekraftig på lang sikt, så jeg ser for meg at flere nå går over til betalte live sendinger, som vi ser i Norge også, sier Olsen.

Les mer: Popular Demand med tildeling i Større Internasjonale Lanseringer

Han håper publikum vil forstå at deres bidrag er viktig for at kunsten og musikken i det hele tatt skal overleve.

–Fra tusenvis av artister og musikere ser vi at denne situasjonen hvor de fleste er i lock down tvinger til innovasjon og tilpasning. Alt gjøres med håp og tillit til at, akkurat som musikkscenen måtte tilpasse seg til et digitalt format, vil også online musikk og platesalg overleve i denne krisen, avslutter Olsen.

Kommentarer

Relatert innhold