logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Postkort fra Mexico: – Mange nye initiativer

Av Tina Brodal Publisert: 27. mar, 2020

Meksikansk musikkbransje florerer av direktesendte Instagram-videoer, gratis webinarer og andre digitale initiativ.

Malfi Dorantes er General Director for MalfiCo – et av Mexicos beste PR- og pressebyrå som har hjulpet flere norske artister. Hun var nylig i Norge i forbindelse med by:Larm 2020 hvor hun blant annet presenterte Meksikansk musikkbransje for norske eksportrettede selskaper ettersom Mexico er definert som et emerging market i global musikkøkonomi.

Les mer: Emerging markets – muligheter og fremtidsutsikter

Vi spurte Dorantes om hvordan korona-pandemien påvirker Meksikansk musikkbransje, og hvilke initiativer som er igangsatt som følge av dette.

– Hva gjøres for øyeblikket på regjeringsnivå for å dempe det økonomiske tapet musikkindustrien står overfor?

– Det er veldig forvirrende: på en side har regjeringen vår valgt å la Vive Latino (vår største musikkfestival) ta sted første uken av bekreftede tilfeller i Mexico, fordi de sa det ville hjelpe økonomien og underholdningssektoren, men på en annen side, er det ingen hjelp fremover. Vårt kulturkontor sa de vil gi $1,000,000 pesos (kr432,657) til hver av våre 32 stater for å hjelpe. Artister har imidlertid påpekt hvor utilstrekkelig den støtten er. Spesielt når mesteparten av finansieringen deres er rettet mot urbefolkning og regionale initiativer.

– Hvordan har musikksektoren reagert på denne situasjonen?

Det har oppstått ganske mange fantastiske pågående initiativ. Vi ser selvfølgelig en rekke direktesendte Instagram-sendinger oppstå og ny musikk. Her er noe av det som har oppstått:

– Record Store Day Mexico, valgte å bli involvert i initiativet «Love Record Stores» startet av Storbritannia

– Tundra (støttet av Altiplano): En musiker- og musikkfaglig bevegelse, som akkurat begynte med webinarer, har utviklet noen gratis kurs for den nåværende situasjonen, slik at folk kan være involvert i inspirerende aktiviteter for og fra musikere.

Bingo (et musikkrådgivningsfirma): Vil lage rådgivende Instagram live-sendinger lives med forskjellige fagpersoner, for å gi deres råd om beste praksis for digitalt innhold for denne «nye normalen».

Dette er kun noen eksempler for å vise at Mexico beveger seg. Jeg er sikker på at fokuset de neste ukene vil være hvordan vi kan hjelpe arenaer, personale involvert i turnévirksomhet og andre profesjonelle som er direkte berørt av situasjonen. Jeg er også spesielt fokusert på inntektsgenerering av digitalt innhold (foruten streaming, digitalt salg osv), avslutter Dorantes.

Gjennom årene har MalfiCo blant annet samarbeidet med band som Datarock, Death By Unga Bunga, Orions Belte og Kakkmaddafakka, for å forsterke deres tilstedeværelse og utvide deres publikum i Mexico. Hun er også professor i kommunikasjon og har jobbet som journalist og musikkfotograf for en rekke publikasjoner.

Kommentarer

Relatert innhold