logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Postkort fra USA: – Flere hjelpefond etablert

Av Tina Brodal Publisert: 01. apr, 2020

Flere av de store strømmetjenestene har samlet seg og bidrar til et felles hjelpefond, sier Brooke Black fra USA, som tidligere har jobbet for Live Nation, Warner Music og flere store festivaler. Black har også vært involvert i Øya International i årrekker.

– Hva gjøres for øyeblikket på regjeringsnivå for å dempe det økonomiske tapet musikkindustrien står overfor?

– Lovgivere og Trump-administratoren prøver å få til en avtale om en stimuleringspakke på nesten 2 billioner dollar. De fulle detaljene er ennå ikke blitt gitt, men vil omfatte ting som: hundrevis av milliarder dollar til selskaper, et løft for arbeidsledighetsforsikring, samt sjekker på 1200 dollar til de fleste amerikanere (med mer penger til familier). Det eneste området det er uklart er for uavhengige entreprenører / frilansere. Det ser ut som om heltids- og deltidsarbeidere vil bli kompensert på en eller annen måte, men prosessene går langsomt.

Small Business Administration (SBA) tilbyr lån til katastrofehjelp til små bedrifter påvirket av COVID-19. De har gjort såkalte «Economic Injury Disaster Loans» tilgjengelig for små bedrifter i 36 stater og i Washington DC.

Les mer: Hurtigbehandling av søknader

– Hvordan har musikksektoren reagert på denne situasjonen?

Folk blir oppmuntret til å donere til sine lokale musikkarenaer for at de skal kunne beholde lysene på, feks ved å kjøpe gavekort (på lik linje som å støtte andre lokale virksomheter). Eventbrite har samlet en liste over lokale arenaer som de oppdaterer.

– COVID-19 Freelance Artist Resources er en samfunnsorganisert nettside som gir informasjon, ressurser og støtte til musikere, artister, frilansere og andre hvor ansettelsen er truet eller har forsvunnet helt.

Flere gode initiativer for å hjelpe artister
Black trekker frem flere bedrifter som har igangsatt initiativ for å hjelpe bransjeaktører. 20. mars ga blant annet Bandcamp avkall på sine inntektsandeler i hele 24 timer i et forsøk på å hjelpe artister som er blitt fratatt deres levebrød som følge av koronaviruset.

– Flere selskaper fulgte etter, og rettet alle inntekter direkte til artister på fredag. Dette resulterte i den største salgsdagen i Bandcamps historie – 4,3 millioner dollar ble brukt på musikk den dagen. Pengene kom fra kjøp av omtrent 800 000 varer.

Les mer: Nedgang i globale strømmetall

– Billboard har samlet sammen en liste over statlige ressurser både på nasjonalt og statlig nivå, som inkluderer mer enn 50 hjelpefond. NPR har organisert nasjonale og lokale nødhjelpsmidler og ressurser for personer i musikkbransjen.

Strømmetjenestene bidrar til hjelpefond
Flere av de store strømmetjenestene står sammen for å bidra til å samle inn midler til bransjeaktører.

– Amazon Music, Facebook, SiriusXM, Pandora, Spotify, TIDAL og YouTube Music bidrar sammen med Grammys til MusiCares COVID-19 Relief Fund – et hjelpefond på 2 millioner dollar for å støtte enkeltpersoner i musikkbransjen i nød.

– I tillegg til dette har Spotify et prosjekt som vil matche veldedighetsdonasjoner på opptil 10 millioner dollar.

Brooke Black har blant annet jobbet for Warner, Live Nation og Big Hassle Media i USA. Hun har jobbet med en rekke festivaler som blant annet Sled Island Festival i Calgary, Øyafestivalen, British Music Ambassy, ​​Reeperbahn og Initiative Musik Germany på SXSW. Brooke har også kuratert en månedlig konsertkveld på Scandinavia House i NYC som showcaser kommende og nordiske artister.

Kommentarer

Relatert innhold