logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Programmet til Trondheim Calling er klart

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 13. des, 2019

Trondheim Calling arrangeres for 10. gang i januar 2020 og nå er konferanseprogrammet komplett.

Trondheim Calling skjer fra 30. januar til 1. februar 2020. Music Norway er til stede i flere poster også på kommende års konferanse, som har flere innslag for de som jobber med eksport.

Kamara, SKAAR, og Safario håndplukket til å delta på Norway Calling hvor de får unike muligheter for å knytte kontakter med internasjonal bransje.

Les mer: Presentasjon av Norway Calling på Åpent Hus

Music Norway er representert på Trondheim Calling med Kathrine Synnes Finnskog, Tina Brodal, Helene Dolva Broch og Jonas Vebner. Kontakt HER

Music Norway er involvert i flere programposter i løpet av konferansen
– Master-programmet til Music Norway har en workshop i Trondheim som starter på onsdag og kulminerer med en sesjon som er åpen for publikum torsdag kl. 15 under konferansen (sted: TBC). Tema er fremtidens forretningsmodeller og master-gruppen får skal svare på problemstillinger knyttet til at management, plateselskap, forlag og agentur har kjente roller og funksjoner, men at disse rollene bygger i en viss grad på systemer fra CD-salgets tid. Fokuserer vi for mye på tradisjonelle stillingsbeskrivelser og bedriftsmodeller og for lite på oppgavene som skal løses?

– Synnes Finnskog skal delta i panelet «10 år med Trondheim Calling. Var det verdt det?» fredag kl. 10 i Clarion Andromeda.

– Synnes Finnskog deltar også på speed meetings med forvalterorganisasjonene.

– Dolva Broch deltar i panelet «Going East» fredag 31.januar kl 14 – Rockheim Sal, med Helen McLaughlin (The Kennel), Jan Espen Storo (TONO) og Pelle Lidell (EKKO Music Rights)

– Music Norway er også co-vertskap sammen med Trondheim Calling på Norway Calling Mixer fredag kl 17 i Bursdagsbaren (Olavshallen).

Les mer: Digital sjekkliste for bransjetreff

Øvrige internasjonale programposter:

Hva gjør du når Metallica ringer?
Lørdag, 14:30 – Rockheim

Bokassa ble startet som et overskuddsprosjekt i 2013. Seks år senere kommer en uventet telefon fra verdens største rockeband som skulle snu på det hele når Bokassa ble invitert med som support til Metallica på hele deres stadionturne i Europa i sommer.  På Trondheim Calling møter vi vokalist i Bokassa Jørn Kaarstad og manager Martijn Swier i en uformell samtale. Hvordan forbereder du deg for å spille en arenaturné? Og ikke minst; hvordan holder du på momentet når turneen er over?

Les mer: Metallica åpner dører for norske band

Panel:
Jørn Kaarstad (Bokassa)
Martin Swier (Endless Music)
Tor-Otto Mjelde (NRK Radio)

Ten Year Report: Trender i det Europeiske festivalmarkedet
Fredag 31. januar 12:00 – Rockheim

Storbritannias ledende fagorganisasjon for uavhengige festivaler, Assosiciation of Independent Festivals (AIF) kommer til Trondheim Calling for å presentere The Ten Year Report – bøkenes bok for alle arrangører!  AIF har brukt 10 år på å samle data og forske på festivalmarkedet. Resultatene er samlet i rapporten, og viser trender og utviklingen i Storbritannias festivalmarked.

Scandinavian festival marked in change?
Fredag 31. januar 12:30 – Andromeda

Ikke ulikt Europeiske trender har Skandinavia vært i front på antall festivaler pr innbygger i mange år. De siste år har vi sett en vekst i antall nyetableringer, festivaler som vokser i publikumskapasitet og aktører som driver et større antall festivaler eller blir kjøpt opp av internasjonale konsern. Er dette bare begynnelsen? Hvordan påvirker utviklingen i Europa headlinerprisene i Skandinavia? Begynner markedet å bli for mettet og risikofylt for mindre aktører?

Panel:
Martin Nielsen (Live Nation)
Synnøve Sandnes (Momentium)
Arnt Ivar Naustdal (Malakoff Rockfestival)
Jesper Thisgaard (SPOT Festival)
Shira Pinson (The Economist)

Norway Calling Pitch Session
Fredag 31.januar kl 12:00 – Andromedia

Norway Calling er et eksportprogram hvor fem håndplukkede artister med representasjon i Norge får en unik mulighet til å vise seg frem for internasjonal musikkbransje. I denne seansen skal alle artistene gjøre en 3-minutters pitch fremfor alle internasjonale delegatene. Seansen er også åpen for alle som er på konferansen. Her er det ikke lov å sende manageren sin eller spille en låt, men ellers er det stor takhøyde for kreative presentasjoner. Introduksjon av Kristoffer Lo.

Deltagende artister:
Combos (Trondheim)
LÜT (Tromsø)
Kamara (Bergen/Oslo)
SKAAR(Stord)
Safario (Oslo)

En samtale med Peter Weeing (Vera Groningen)
Lørdag 1. februar, 12:00 – Andromeda

Klubbscenen Vera, i Groningen Nederland, er en av verdens eldste og mest anerkjente klubbscener. Klubben ble stiftet i 1899 og er fortsatt i drift. Peter Weeing har booket Vera siden 70-tallet, og nå kommer han til Trondheim Calling for å dele sin suksessoppskrift.  Klubben er mest kjent for å være stedet alle spilte før de virkelig slo igjennom. Nirvana, Joy Division, U2, Sonic Youth, Simple Minds, Soundgarden, Mogwai, The White Stripes, Franz Ferdinand og The Hives er bare noen eksempler.

Peter Weening I samtale med Jan Schwarzkamp (Visions Magazine)

Norway Calling Lyttepanel
Lørdag 1.feb kl 13:30 – Rockheim

Lyttepanelet vil her lytte til låter fra alle 5 artister som deltar på Norway Calling  og gi tilbakemeldinger med publikum i salen. Dette er en unik mulighet for artister og andre i platebransjen å lære om noe om hva en internasjonal musikkbransje ser etter i en ny låt.

Panel:
Mel Lewis (BBC Radio 1)
Sindri Ástmarsson (Iceland Airwaves)
Alexander Kralisch (Four Artists)
Holger Luckas (Radio Eins)
Sandra Gern (egoFM)

Session: Building International Teams
Lørdag 1.februar kl 13:30 – Rockheim Mediatektet

Det kreves et stort team for å satse på en artist internasjonalt og det er naturlig å bygge ut teamet også utenfor Norges grenser. Hvordan går du frem for å selg inn dette samarbeidet med utenlandske aktører? Hva skal til for at et utenlandsk plateselskap eller bookingbyrå får troen på en norsk artist?

Session er en del av et nasjonalt samarbeid mellom Music Norway og de regionale kompetansesentrene. Krever påmelding.

Panel:
Glenn Larsen (Indianer Management & PR)
Michael Morley (Lucky Numbers)
Beth Morton (United Talent)
Matt Hanner (ATC Live)
Jørgen Avsnes (Made Management)

Kommentarer

Relatert innhold