logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Satse på USA? Dette må du vite!

Av Gisle G. Stokland Publisert: 26. okt, 2016

Music Norway inviterer til US OPEN i Oslo 14. nov og i Bergen i samarbeid med BRAK 15. nov.

Dersom du planlegger å satse på det amerikanske markedet, har du nå en unik mulighet til å få innsikt i alt fra visumprosesser til relasjoner med viktige amerikanske partnere.

Music Norway inviterer til to Åpne Hus med fokus på USA. Arrangementet i Oslo finner sted 14. november i Music Norways lokaler (kl. 12-15) og dagen etter, 15. november, i Bergen i samarbeid med BRAK på USF Verftet (kl. 12-15). I panelet finner vi blant andre Vice-Consul Ewan Macdougall fra the Visa Unit ved USAs ambassade i Oslo, Nadia Ali, Director of Publicity hos Island Records US, Greg Vegas, Label Manager Phonofile US, Halvor Marstrander, manager for Astrid S i selskapet Interstellar.

Sammen med dere skal vi drøfte flere temaer som omhandler den amerikanske bransjen:

– Hvorfor, hvordan søke visum til USA
– Hvordan kan norske musikkaktører markere seg USA?
– Hva skal til for å breake en ukjent norsk artist i USA i 2016?
– Hvordan har norske Universal og amerikanske Island gått frem når det gjelder Astrid S?
– Hvordan er forholdet mellom label og management i USA?
– Hva er vanlige feil norske aktører gjør når de satser i USA?

Vice-Consul Ewan Macdougall fra the Visa Unit ved USAs ambassade i Oslo vil gå gjennom søknadsprosedyrer og informere om de ulike visumtypene, samt selve søknadsprosessen. Music Norway har ved flere anledninger satt USA og artistvisum på agendaen. Utfordringer rundt artistvisum er et stadig tilbakevendende tema. Det er derfor gledelig at den amerikanske ambassaden for tredje gang stiller på Music Norways Åpent Hus for å informere vedrørende visum prosessene.

Nadia Ali er en musikk- og lifestyle-publicist fra New York, med bachelor i kommunikasjon. Hennes ferdigheter innen kreativitet og lidenskap for musikk har gjort henne til Director of Publicity hos Island Records, hvor hun har vært med å breake artister som Tove Lo, Mike Posner, Bishop Briggs, Astrid S og BANNERS. Nadia har 8 års erfaring via selskaper som MTV, Warner Bros. Records og Liz Rosenberg Media, og hun har satt strategien bak album- og turnékampanjer for Madonna, Cher, Fleetwood Mac og Stevie Nicks.

Greg Vegas er Brooklyn-basert veteran med over 20 års erfaring innen distribusjon, markedsføring, artist og label-management, noe som har gjort ham til en verdifull partner for artister som skal inn i det amerikanske markedet. Gregs firma International Rescue Artist Development fokuserer på management og konsulenttjenester for artister som Peter Bjorn and John, The Radio Dept, Loney Dear, The Suzan, Little Children, Eternal Summers, Gringo Star og flere. I 13 år gjorde han Label Development for flere ledende indie-labels (Domino, Matador, Beggars Banquet, Carpark, Tommy Boy) hos Alternative Distribution Alliance. Siden 2011 så har Greg konsultert internasjonale labels som Cooperative Music/V2, Mom+Pop Records, PIAS America og nå hos Phonofile Distribution som US Label Manager.

Karsten Baugstø er manager for den norske elektronika duoen Lemaitre som de siste årene har bodd store deler av året sammen i Los Angeles der de har jobbet for å etablere Lemaitre i den amerikanske musikk bransjen med spesielt fokus på live markedet. Den siste tiden har Lemaitre opplevd suksess med opptredener på noen av de største festivalene i USA inkludert tungvekteren Coachella, sync’er med noen av verdens største brands og er for øyeblikket på sin første headliner turne som spenner seg over 22 byer i Nord Amerika og Canada. Karsten har lang erfaring som booking agent og promoter i Norge, erfaring som har vist seg å være viktig i møte med det amerikanske konsertmarkedet. I tillegg til å være manager for Lemaitre er han også konsulent for Live Nation Norway og A&R for IDAP Music. (Kun Oslo)

Halvor Marstander er manager for Astrid S i selskapet Interstellar. Han har tidligere jobbet i Virgin, EMI og Sony og har i løpet av de siste årene vært med på å bygge opp underholdsningsselskapet Playroom. Han er også en av ideskaperne bak programmet The Stream, som nylig ble solgt til NBC. Moderator.

Facebook-event til US Open Oslo 14. november: https://www.facebook.com/events/554422481423009/
Facebook-event til US Open Bergen (med BRAK) 15. november: https://www.facebook.com/events/328758867496941/

 

Kommentarer

Relatert innhold