logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Trade Mission til Mexico 5-8 mai

Av Tina Brodal Publisert: 17. feb, 2020

Nettverks BBQ i den norske residensen i Mexico under Trade Mission i 2018

Music Norway gjentar suksessen og setter opp et nytt trade mission til et av verdens raskest voksende strømmemarkeder: Mexico.

Music Norway gjentar suksessen og setter opp et nytt trade mission til Mexico. Søknadsfrist 1 mars.

Mexico er et av landene som er i sterk vekst med et stort potensiale for internasjonal musikk og 5.-8. mai tar Music Norway med norske musikkselskaper for å bygge nettverk og kunnskap om det voksende musikkmarkedet.

Trade mission’et er en nordisk samproduksjon med Music Export Sweden og Music Finland. Vi jobber med en lokal markedskonsulet samt tett med de nordiske ambassadene for å kvalitetsikre programmet. I tillegg til å styrke din meksikanske bransjekompetanse og nettverk, legger vi opp til bred kompetansedeling på tvers av de nordiske selskapene. Satsningen er en del av Music Norways  emerging market-strategi.

Les mer: Bygger nettverk i Mexico for norske artister

Søk om bransjetilskudd (til møtevirksomhet) innen 1. mars på Stikk.no. Det kan søkes om 10 000 NOK under forutsetning at man deltar på kjerneprogrammet (fra kl. 10:00 den 5.5 – kl. 15:00 den 8.5). Vi oppfordrer aktører til å fly inn minimum 4. mai samt vurdere å bli en ekstra dag for å få tid til individuelle møter ila fredag ettermiddag da det ikke er satt av tid til dette i programmet. Det er ikke nødvendig å laste opp møtebekreftelser i søknadsskjemaet, men resten av søknaden må fylles ut i henhold til retningslinjene.

Når: 5.-8. mai 2020

Hvor: Mexico City, Mexico

Merk søknaden med: Trade Mission: Mexico 2020. Søknaden skal synligjøre foreløpig aktivitet og samarbeidspartnere i markedet samt strategiske mål for territoriet.

Vi har en avtale med et sentralt hotel i Mexico City (inkl lokal transport) hvor vi gjerne ønsker å samle den nordiske delegasjonen. Mer info følger ved tilslag på søknad så vent med å bestille overnatting.

For å kvalifisere for tilskudd er det en forutsetning at du jobber på et profesjonelt nivå med eksport av norsk musikk og at selskapet driver næringsvirksomheten i og fra Norge. Selskapet må forvalte og selge andres rettigheter. For å få opptak til programmet forutsettes det også at søker allerede kan vise til aktivitet i det meksikanske markedet. Fagprogrammet settes sammen med hovedvekt på eksport av repertoar innen pop/rock-sjangeren

Program
Programmet er under utarbeidelse, men vil bestå av en kombinasjon av bedriftsbesøk, paneler, rundbordssamtaler og ulike nettverksarrangement. Et utvalg av selskapene vi har besøkt de siste årene teller blant annet: Spotify, OCESA/CIE, Sicario, YouTube, TAPE, IndieRocks, MUTEK, Marvin, Warp.TV/ Grupo Sentido, og Ibero909FM.

Tidligere deltaker:
– Jeg syntes det var en enormt nyttig og spennende tur. Vi fikk raskt god innsikt i markedet og bransjeaktørene vi møtte var åpne og inkluderende. Dette førte til økte muligheter både innenfor streaming og på livemarkedet med det resultat at jeg booket Digitalism til Mexicos største festival Corona Capital noen måneder senere. Det meksikanske markedet har vært undervurdert på verdensbasis, og det var spennende å forstå hvordan den faktiske situasjonen i markedet ser ut. Det er et innovativt og kreativt marked, hvor aktørene strekker seg langt for å samarbeide internasjonalt, sier Karen Nordbakk fra Mandelbaum, som deltok på trade mission i 2018.

Bakgrunn
Mexico regnes som et av de mest interessante «nye» musikkmarkedene globalt og mye skyldes Spotifys suksessfulle inngang i 2013 og med dette: Overgangen til en lovlig strømmeøkonomi. Norske artister innen flere sjangre har lenge hatt Mexico City på topp 5 på Spotify, deriblant Alan Walker, Kygo, Seeb, Kakkmaddafakka, Sigrid, Aurora, Leif Ove Andsnes og Nico & Vinz. Spotifys sjefsøkonom har selv uttalt at han forventer at Mexico skal gå forbi både England og Tyskland i antall betalte abonnement i løpet av kort tid.

Livemarkedet har også opplevd en sterk modning seneste årene med flere profesjonelle lokale og nasjonale arrangører, og en etterhvert rik og variert festivalflora som strekker seg over hele landet. Den geografiske og kulturelle nærheten til USA fører ofte til at dette blir en forlenget del av det nordamerikanske markedet, som kan være en inngang for internasjonale aktører. Du kan velge å jobbe direkte inn mot markedet, som Kakkmaddafakka gjorde, med god suksess.

Les også: Omfattende veikart til Mexico

Stor interesse for norsk musikk
Mexico fungerer også som en døråpner til resten av Latin-Amerika, og da spesielt Colombia, Chile og Peru. Music Norways tilskuddsordninger bekrefter at norske artister nyter godt av dette, og at antall søknader som gjelder konsertvirksomhet og promotering i Mexico har økt de siste årene.

Fjorårets trade mission bekrefter at interessen for norsk musikk er stor, og at synligheten for norske aktører er stor i alle kanaler som, festivalpostere, konsertflyere, musikkmagasiner, radio, og i den lokale Uber’en.

Emerging market på by:Larm
Music Norway arrangerer blant annet frokostmøter med bransjefolk fra emerging markets under by:Larm. Les mer her.

I tillegg presenterer Music Norway også et eget panel om emerging markets, muligheter og fremtidsutsikter. Les mer her.

For ytterligere spørsmål, ta kontakt med jonas@musicnorway.no.

Kommentarer

Relatert innhold