logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Utvikler digital bookingplattform

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 07. mai, 2020

Jørgen Berntson Aase i Rubato Booking.

Har fått 1 million kroner av Forskningsrådet.

Rubato ble opprinnelig startet som et musikknettsted i 2015 som har dekket den norske musikkscenen med redaksjonelt innhold og events.

Det siste året har Rubato jobbet med å se hvordan den eksisterende merkevaren kan utvikles til noe mer som kan skape verdi i andre deler av bransjen.

Utviklingsprosessen endte opp med Rubato Booking, en digital bookingplattform og et planleggingsverktøy for artister og arrangører.

Les også: Lansere musikk i det amerikanske markedet?

Støtte til utvikling 
Rubato Booking har nå fått innvilget 1 million kroner i støtte fra Norges Forskningsråd for å utvikle prosjektet.

– Hvorfor lager dere denne bookingplattformen?   

– Bookingprosessen er svært tidkrevende og administrativ tung for både artister og arrangører. Alle har egne systemer for kontrakter, tidsplanlegging og fakturaer, så etter et år med markedsundersøkelser og brukerundesøkelser har vi skjønt at denne prosessen kan effektiviseres. Rubato-teamet brenner for musikk, kreativitet og artistisk utvikling, og vi har sett at det er vanskelig å ha en økonomisk bærekraftig karriere i musikkbransjen. Dette ønsker vi å gjøre noe med, både for independent artister, og bookingagenter på den ene siden, samt arrangørfeltet på den andre siden. Bookingplattformen vil kunne gjøre det lettere for artister å få flere spillejobber, og nå ut til flere arrangører, sier Jørgen Berntson Aase, daglig leder i Rubato Booking.

– Samtidig finner vi mye glede i å jobbe med innovasjon og ny teknologi, og synes det er utrolig spennende å jobbe med fremtidens musikkbransje.

Les også: Når live kollapser står mange på bar bakke

Internasjonale ambisjoner
Aase forteller at Rubato har ambisjoner om å vokse internasjonalt etter å ha utviklet og testet for det norske markedet først.

– For å lage en bærekraftig plattform må vi se utover landegrensene. Dette vil bli positivt for oss som selskap, samt at artistene på plattformen får eksponering for et større marked, sier Aase.

Tester med Sørveiv
Rubato har allerede gjort noen tester og har et pågående pilotprosjekt med Sørveiv-festivalen på www.rubatobooking.no. Rubato kommer til å bruke sommeren til å jobbe med utvikling og design av plattformen.

– Etter hvert som de neste funksjonene er klare slipper vi dette, og vil videreutvikle og endre tjenesten basert på brukernes behov og tilbakemeldinger. Vi skal ikke gå i den klassiske “ingeniørfella” og ruge lenge på produktet før slipp, men hele tiden utvikle og endre tjenesten etter hva kundene våre ønsker – og skape et perfekt produkt sammen med bransjen.

Les også: Kritisk for flere inntektskilder for FONO-selskapene

Må ha nok brukere 

– Hva ser du som de største utfordringene deres? 

– En av de største utfordringene ligger nok i å få nok brukere på plattformen. Det er klassisk plattform-problematikk, men det er viktig at vi lager et solid produkt basert på bransjens behov før vi skalerer, sier Aase.

– Samtidig er det verdt å nevne at bransjen er inne i en tid hvor økonomien er under press. Dette vil gjøre det vanskelig for arrangører og artister å arrangere konserter, men det gir oss samtidig muligheten til å “ta igjen” markedet. Vi håper at produktet vi lager vil bli en bra tjeneste for aktørene i livebransjen når krisen er over, og at produktet vil gjøre det lettere å skape verdi for både artister og arrangører. Avhengig av hvor lenge dette varer ser vi på dette som en god mulighet til å utvikle produktet basert på verdifull informasjon fra bransjen, sier Aase.

Kommentarer

Relatert innhold