logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

– Uvissheten er hovedproblemet

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 31. mar, 2020

Joakim Haugland i Smalltown Supersound.

Joakim Haugland eksporterer til USA og England, og vet ikke når de to viktigste markedene er oppe og står igjen.

Joakim Haugland har drevet plateselskapet Smalltown Supersound i over 25 år, og har fra begynnelsen av vært et eksportrettet selskap med et stort internasjonalt nettverk.

– Vårt problem er at våre to største markeder er USA og England, vi har nesten ikke et marked i Norge. USA og England er jo de to markedene som ser ut til å ha taklet krisen dårligst til nå, er hardest rammet, og knyttet mest usikkerhetsfaktorer til.

Les også: Postkort fra UK – flere tiltak fra regjering og bransje

– Selv om Norge blir friskmeldt så forandrer ikke min situasjon seg for da kan det hende at toppen ikke er nådd i USA og England. Derfor kommer det til å ramme oss som eksportør veldig mye lenger fordi vi forholder oss til de to største musikkmarkedene, sier Haugland.

Utsetter utgivelser
Haugland og Smalltown hadde en av sine største utgivelser klare for lansering den 1. mai, før korona-tiltakene trådte i kraft. Etter hvert innså Haugland at det ikke ville la seg gjøre å gjennomføre kampanjen.

– I det øyeblikket ingen selger platene så stopper det i alle ledd. Det er det som har skjedd for oss nå, tar man ut ett element i næringskjeden så faller alt. På mandag 16. mars trodde jeg ikke at dette ville få konsekvenser for oss, men på fredag 20. mars var det full stopp. Da jeg så at Amazon ikke tar inn plater lenger og platebutikken Phonica i London, som er selve Smalltown-butikken, stenger. Hele vinduet skulle være dekorert med Kelly Lee Owens-albumet 1. mai. Phonica har alltid vært ekstremt støttende til norsk electronica og disco. Da Amazon og Phonica stoppet så jeg at dette kom til å ryke, nå stopper det opp, platen er klar, men ingen kommer til å selge den.

Alternative måter å få ut albumet på finnes ikke per nå, mener Haugland.

– Noen sa at jeg kunne selge på Bandcamp, men den utgivelsen er for stor til å selges på mailorder. Vi vil ikke svikte butikken heller, de er viktige for oss som eksporterer. Vi er ikke et Spotify only-selskap. Uten butikkene er det umulig å selge plater. Vi kan ikke selge direkte til kunder og fucke over platebutikker. De er lojale mot oss og vi må være lojale mot dem. Vi kan ikke behandle en plate gjennom mailorder uansett, fordi den kommer ikke ut til alle folk på den måten. Vi er avhengig av alle nisjebutikkene over hele kloden som har følgere i butikken. Hele musikkcommunity’et stopper opp når de faste kundene i butikkene som henger rundt ikke er der lenger, sier Haugland.

Les mer: Hurtigbehandling av søknader

– Hva ser du som de mest akutte problemstillingene for små og mellomstore plateselskaper nå? 

– Det er uvissheten som er hovedproblemet. Vi vet ikke når dette er over og må bare sette alt på stopp. Alle har løpende regninger som går til husleie og forskjellige faste utgifter. Det er det samme som med hotellnæringen, det er masse løpende utgifter som løper selv om kundene ikke kommer. Det er det store problemet for alle akkurat nå.

– Hva er det mest konstruktive myndighetene kan gjøre nå? 

– Det kommer flere tiltakspakker nå. I Norge er vi heldige og kan permittere oss, det kan for eksempel ikke våre amerikanske partnere. Paradigm bare sparket nesten alle ansatte. Jeg synes mer synd på de som er i USA og England. Forhåpentligvis hjelper de tiltakspakkene oss, men vi vet ikke, fremdeles er det noe fjernt. Jeg skjønner det ikke helt før vi kan se at vi kan betale utgiftene våre. Men det virker som det jobbes klokt og jeg er positiv til regjeringens arbeid. Det er ingen fasit på dette. Det er nytt for alle. Det er en force majeure-situasjon for regjeringen, for alle. Viljen er bra, ingenting å klage på der, men det er uvissheten som er det store problemet, sier Haugland.

– Jeg får rapporter daglig fra mine internasjonale distributører, det som skjer er at alle stenger ned. Det er en ny distributør eller platebutikk som stenger hver dag og det får konsekvenser for alle.

Les mer: Mer tilskudd til digital marekdsføring

– Hvilke konstruktive muligheter har eksportrettet bransje? 

– Det er veldig oppløftende å se initiativene som tas i Norge og se at det går an å tenke nytt. Men det er vanskelig å tro at noen noensinne vil sitte inne å se på konserter på web når dette er over. Jeg tror folk vil løpe ut på konsert og bruke penger.

– Bra initiativer er inspirerende, men for vår del er det å se fremover til krisen er over og prøve å gjøre ferdig alle platene til nye releasedatoer. Det jeg gjør nå er å jobbe med de utgivelsene som var planlagt juni, august, oktober, prøve å få dem ferdig til trykking med cover og mastring, sånn at de er klare til at vi bare kan trykke på knappen og si let’s go. Vi prøver å ikke å surne helt, holde det i gang, gjøre ferdig det man kan. Klargjøre albumene til utgivelse på ukjent dato. Det funker ganske greit akkurat nå.

Les mer: 12 tips til utøvere og opphavere

– Men man må prøve å tenke at vi er alle i samme båt, og det er nesten ingen som ikke er berørt. Vi må alle tenke positivt, og tenke over de livene vi lever og hvor skjørt alt er. Det er nå man skjønner hvor skjørt det kapitalistiske systemet er. Vi holder på med noe litt på siden, men vi er del av det kapitalistiske kretsløpet. Når pengene ikke kommer inn så stopper alt opp. Nå er det veldig tydelig, livemarkedet går ned, artistene og DJ’ene får ikke spillejobber, platebutikkene stenger, da stopper alt, sier Haugland.

Kommentarer

Relatert innhold