logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Verden vil ha norsk elektronisk musikk

Av Verden vil ha norsk elektronisk musikk Publisert: 30. apr, 2014

Jonas von der Fehr, alias Fehrplay

Flere norske artister er på vei ut. Music Norway har snakket med noen av dem. – Det er kun artister med et helt nytt, definert sound som har klart det hittil, mener Coucheron.

Av Gisle G. Stokland

I forrige måned hadde Music Norway gleden av å være tilstede under Winter Music Conference i Miami. Electronic dance music-festivalen startet i 1985, og har ifølge arrangørene over 100.000 gjester spredd utover de mange store og små «offisielle» og «uoffisielle» klubbene på Miami Beach og i downtown Miami.

Nesten 40% av artistene kommer fra andre land enn USA, angivelig mer enn 70 nasjonaliteter. Da er det selvfølgelig lett for vesle Norge å drukne i mengden. Men Kygo, CLMD, Coucheron, Cashmere Cat, Fehrplay og Trippy Turtle var blant de norske artistene som folk snakket om, med de tre sistnevnte som navn på årets offisielle WMC-plakat.

– Rått talent i Norge
Vi er et godt stykke unna svenske crossover-giganter som Avicii og Swedish House Mafia, men det er som mye tyder på at norsk elektronisk musikk stadig kommer å få større oppmerksomhet i utlandet.

– Elektronisk musikk fra Norge er definitivt på vei opp, ikke bare i USA, men i hele verden, særlig i Europa, sier Charlie Amter fra A&R-avdelingen til Warner Chappell i Los Angeles til Music Norway.

– Tastemaker-festivaler, nettsteder og blader i land som Tyskland, England og Frankrike er pådrivere, og jeg mener USA nå nylig har oppdaget noe av talentet i Norge.

Amter synes det er vanskelig å svare på hvorfor mange artister fra Norge ser ut til å få så mye oppmerksomhet samtidig.

– Mye skyldes de rå talentene i Norge i øyeblikket, og at sosiale medier sprer dette mer enn noensinne og forandrer folks oppfatning av norske artister. For 10 år siden så mange på musikk fra Norge som litt rart og ikke spesielt kult, og hvis norske artister fikk en stor hit så skyldtes det flaks. Jeg tror Norge har blitt de «kuleste» i Skandinavia etter Sverige.

Hva er Warner Chappells A&R-folk på jakt etter?

– Jeg ser blant annet etter kombinasjonen av produksjonstalent, og sanger som vil fungere for vår sync-avdeling til plassering i filmer og tv-reklame. Et stort nok buzz-navn hjelper når det kommer til musikkansvarlige for filmer, sier Amter.

Jonas von der Fehr, alias Fehrplay

– Vent til musikken er bra nok
Oslo-gutten Jonas von der Fehr, alias Fehrplay, som har bodd i London i tre år, debuterte med «Meow» på Ministry of Sound i 2010, og ble den første norske artisten uten management til å bli spilt på BBC-showet til Pete Tong. I den seneste tiden har Fehrplay vært knyttet til Eric Prydz’ Pryda Friends, og har bygget seg opp en større fanbase utenfor Norge enn i Norge.

Selv sier Fehr at han måtte til utlandet for å få oppmerksom fra bransjen, og på CV’en har nordmannen flere utsolgte shows i USA, England og Sverige. I løpet av de tre siste månedene har han spilt i Japan, Australia, Frankrike, og snart er det Mexico og USA.

Årets Winter Music Conference i Miami var hans tredje på rad.

– Det positive med WMC er at det er utrolig morsomt å spille der, spesielt fordi alle kommer dit, forteller Fehrplay til Music Norway.

– Hvis du har en fan i Vancouver, så kan det være han eller hun hopper på flyet og ser deg i Miami. Dessuten så er det jo en konferanse, slik at får du møtt bransjefolk fra hele USA og flere andre land. Man får gjort business i tillegg til å spille. Minuset med WMC er at store Ultra (festivalen under WMCs siste helg) tar for mye fokus, noe som gjør at kvalitetsshows noen ganger kommer litt i skyggen.

Fehrplay er enig i påstanden om at norsk elektronisk musikk er i ferd med å få et løft i utlandet.

– Ja, man ser allerede nå at mange er i ferd med å markere seg. Röyksopp har gjort mye, og ikke minst Todd Terje, som jeg føler fortsatt er en av de mest undervurderte norske artistene vi har. CLMD har vært veldig flinke til å eksponere Norge og tenke stort businessmessig, og jeg er fan av undergrunnstilen til folk som Finnebassen. Det han gjør er veldig kult.

Fehrplay synes enkelte norske aktører er litt for kjappe når det kommer til å forsøke å få oppmerksomhet.

– Jeg tror det lønner seg å vente litt, og heller komme med en del bra musikk istedenfor å risikere å overeksponere seg før man vet hvem man er, før man har fått seg et særpreg og før produktet er bra nok.

Les også: Høy arbeidsmoral. Og en egen vri.

Fortsatt en vei å gå
Carl Louis & Martin Danielle ble nesten kjent over natten med «Black Eyes And Blue» feat. Ingrid fra Highasakite via Sony og Toothfairy i 2012. Noe de fulgte opp med konserter i New York, London, Miami, Berlin, Rio de Janeiro og Ibiza, samt support for Swedish House Mafia, Avicii, Madonna, Tiësto og David Guetta.

I år har Bærums-duoen fått en ny radio-hit med «Stockholm Syndrome» feat. Fröder, samtidig som de tilfredsstiller mer «hardcore» EDM-fans med undergrunnsingelen «Drifting» via Armin Van Buuren-labelen Trice/Armada.

På fjorårets WMC i Miami hadde CLMD syv spillejobber. Carl Lehne (Carl Louis) mener at den norske scenen er i veldig vekst.

– Det dukker stadig opp nye talentfulle musikere som vekker interesse i utlandet, og folk som har vært i undergrunnen lenge får sin fortjente oppmerksomhet. Jeg opplever nå mer enn noen gang at det er hipt å være fra Norge. Men vi har fortsatt en vei å gå når det kommer til samarbeid og deling av erfaringer og kunnskap med hverandre i de forskjellige sjangrene, sier Lehne til Music Norway.

Sebastian Kornelius Coucheron-Gautier Teigen, alias Coucheron

Nytt sound viktig
Allerede som 17-åring ga Sebastian Kornelius Coucheron-Gautier Teigen, alias Coucheron, ut to låter hos amerikanske Big Beat via Warner, mens Justin Biebers mentor Usher personlig valgte nordmannens musikk i en stor remixkonkurranse.

I dag er Sandvika-gutten 19 år med en global avtale med Warner, som snart slipper hans offisielle debutsingel «Deep End», som har blitt beskrevet som EDM møter urban pop. Coucheron, som spilte på årets by:Larm, er utenom Warner representert av den norske labelen og managementet Toothfairy, med Martin Schilde i spissen.

Coucheron mener det er en god grunn at mange internasjonale øyne rettes mot Norge i disse dager.

– Det er ikke noe i veien for at norske artister skal få markert seg i utlandet, særlig med en appell og moment som – anførselstegn – EDM har. Allikevel er det kun artister med et helt nytt, definert sound som har klart det hittil. Lemaitre, Cashmere Cat, CLMD, Todd Terje, Kygo, etc. Videre tror jeg artister som Kasket Club og Baardsen kan få til veldig interessante ting fremover.

Kyrre Gørvell-Dahl, alias Kygo

Bør se opp for Norge
Denne uken ligger bergenseren Kyrre Gørvell-Dahl, alias Kygo, øverst på Billboard-listen Uncharted, som rangerer de mest populære artistene som ennå ikke har vært inne på Billboard Hot 100. Uncharted er blant annet basert på strømming, sidevisninger og antall fans. Kygo har ligget inne på listen i 22 uker, blant annet via enorm trafikk hos sin SoundCloud, hvor hans remixer har blitt spilt av over 30 millioner ganger.

Les også: 22 år gammel bergenser ønsket av Avicii

Etter at Diplo lot den 22 år gamle studenten gjeste-DJ hos BBC Radio, fikk Coldplay hans kontaktinfo fra Pete Tong, og Kygo har nå remixet deres nye låt «Midnight».  Til tross for lite DJ-erfaring er Kygo ettertraktet på det internasjonale markedet. I neste måned starter han en turné i ni amerikanske byer, og i august varmer han opp for sitt forbilde Avicii på Feelings-festivalen i Oslo.

Kygo forteller Music Norway at han synes den internasjonale bransjen har grunn til å følge med på de norske artistene i denne sjangeren.

– Ja, absolutt. De siste årene er det kommet masse bra elektronisk musikk fra Norge, for eksempel Lemaitre, Finnebassen, Todd Terje og Lindstrøm. I tillegg er det flere flinke norske produsenter som ikke har fått så mye oppmerksomhet enda, men som har stort potensiale. Eksempler her er Jerry Folk og Bearson. Så jeg synes absolutt bransjen internasjonalt bør se opp for norske produsenter, sier Kygo til Music Norway.

Når du etterhvert skal signere med et selskap så kan du trolig velge mellom de fleste. Hva er viktig for deg?

– Det viktigste for meg er vel å vite at plateselskapet har troen på meg og min musikk, og at det har ressursene og evnen til å hjelpe meg med å ta dette videre til neste steg. Det økonomiske spiller selvsagt også inn, men også at plateselskapet har et godt nettverk med tilgang til dyktige vokalister, musikere, regissører og andre fagfolk som kan hjelpe med få musikken min ut til folk.

Kygo skal snart slippe sin første offisielle singel. Ifølge Associated Press er nordmannen nå på 4. plass i USA og 7. plass i England på en oversikt over «the most viral songs».

Flere ettertraktede norske artister i dette segmentet:

Trippy Turtle
«Mystiske» Trippy Turtle har jobbet mye med Cashmere Cat. I vinter stod han på by:Larms plakat, og under Winter Music Conference spilte han blant annet på A-Traks store klubbkveld på Grand Central i downtown Miami, hvor han hadde stålkontroll på hundrevis av Mad Decent-fans. Labelen slipper skilpaddens debutsingel i neste måned.

Trippy Turtle er representert av René Symonds fra TAO, som forteller oss at DJ’en/produsenten skal padle frem og tilbake over Atlanterhavet mellom europeiske og amerikanske festivaler i sommer, før han avslutter sesongen med Mad Decent Block Party tour og Boat Party som går fra Florida til Karibien. «A turtle’s natural environment!»

– Jeg gleder meg til alle spillingene fremover, som Mad Decent-turnéen og cruiset, Tomorrowland, Bestival, Hard Festival osv., samt min første offisielle singel, sier Trippy Turtle til Music Norway, og lister utsolgt headliner-show i Philadelphia og Diplo-mixen som sine karrierehøydepunkter.

Broiler
Broiler består av 22- og 23-åringene Mikkel Christiansen (22) og Simen Auke (23) fra Drammen. Duoen har blitt strømmet over 60 millioner ganger totalt på Spotify og WiMP i Norge, og er den norske artisten som har strømmet mest i Norge. I 2013 vant de Spellemann som årets innovatør og ble kåret til årets artist på NRJ Awards. I slutten av 2013 kom de med sitt første album («Episode 1») som også bare var låter på engelsk.  Nordmennene har slått igjennom i Sverige i 2014 og skal spille på flere av de største svenske festivalene i sommer. Broiler er aktuelle med sin nye singel «Get Drunk», med de amerikanske gjestene Dirt Nasty og Andy Milonakis.

Finnebassen

Finnebassen
Denne 25-åringen fra Oslo er kanskje mest kjent for sine downtempo/deep house-låter og ble lagt merke til internasjonalt med låta «Touching Me» som er blitt avspilt mer en 6 millioner ganger hos YouTube. Finnebassen er representert av The Underground-eier Kal Jhugroo.

Cashmere Cat
Halden-gutten Magnus August gikk fra å være DJ’en FINAL (blant annet for  LidoLido) til en internasjonal EDM-pus som konstant har gigs over hele verden. Med blant annet to kritikerroste EP’er på CV’en, årets nykommer-pris fra P3 Gull på hylla og Dr. Luke-partner Benny Blanco (Britney, Ke$ha, Katy Perry) som sidekick, så er det ventet at Cashmere Cat også vil markere seg som produsent for andre stjerner.

Ludacris slapp nylig singelen «Party Girls» hvor nordmannen er kreditert på omslaget, selv om han «bare» er produsent, samt gjester musikkvideoen. DJ Mustard, som i forrige uke hadde 8 låter på Billboard Hot 100, lister Cashmere Cat som en av sine nye favoritter. Katten er representert av Echo Location og The Windish Agency (booking), Mark Music & Media Law (advokat) og Up Front Artists (management og booking).

Lemaitre
Ketil Jansen og Ulrik Denizou Lund fra Oslo begynte å lage musikk sammen som 19-åringer sommeren 2010. Samme året debuterte de med EP’en «The Friendly Sound», fulgt av EP-trilogien «Relativity», med A- og B-listinger hos NRK P3. I fjor høst spilte de på tungvekteren Fabric i London, fulgt av Australia-turné med blant annet svære Stereo Sonic på plakaten, samt gigs med David Guetta og Calvin Harris i Melbourne, Sydney, Perth, Adelaide og Brisbane.

Apple gikk for Lemaitre da de skulle lage reklamefilm for iPhone 5c. Duoen er representert av Creative Artists Agency (booking), Tornado (booking) og Made (management).

Ørjan Nilsen
Ørjan Nilsen fra Kirkenes er signert til Armin van Buurens Armada Music og har over 200.000 følgere på Facebook. 31-åringen debuterte med «Arctic Globe/Prison Break» på on Intuition i 2006, som tok førsteplassen på den offisielle nederlanske dance-listen. Han har opparbeidet seg status som en av de ledende DJ-ene i verden innenfor trance. Han singel «The Late Anthem» tok 4. plass hos Beatport denne uken. Ørjan er representert av David Lewis Productions (booking) og Phillip Alpha (management). Mer om Ørjan på Music Norway her  og via hans SoundCloud.

Ørjan Nilsen

Nils Noa
Ålesunds-veteranen Nils Olav Lausund ble først kjent som medlem av gruppen Bermuda Triangle, for så å satse på egenhånd som DJ’en og produsenten Nils Noa i 2005. Da ble han Norges første DJ til å levere en Essential Mix til Pete Tongs legendariske BBC-show. Etter å ha spilt i inn- og utland i flere år, har Nils har sluppet to godt profilerte singler via Universal med gjestene Vinni og Ingrid fra Highasakite, samtidig som han nyter Beatport-oppsving via ferske «The Jaguar», utgitt på sin egen label Troll Records. Nils Noa er representert av Toothfairy.

Todd Terje
Terje Olsen alias Todd Terje (hyllest til house-veteranen Todd Terry) har lenge vært et idol for norske og utenlandske utøvere av elektronisk musikk. Eller om du vil, Oslo-disco. Mjøndalen-talentet, som er igjen headliner på Øyafestivalen, ble kjent etter slippet av EP’en «It’s The Arps» og 2012-hitsingelen «Inspector Norse», som også er med på hans debutplate «It’s Album Time» (som kom 10 år etter at han debuterte som Todd Terje). Settet har fått solide anmeldelser fra utenlandsk presse, og tok andreplass på VG-lista. Terje har tidligere remixet blant andre Hot Chip, Franz Ferdinand og Bryan Ferry. Han er representert av Backroom Entertainmen og The Pool (booking) og Olsen Records.

Kommentarer

Relatert innhold