logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Virtuelt Trade Mission Mexico

Av Tina Brodal Publisert: 18. mai, 2020

26.-28. mai setter Music Norway opp et virtuelt trade mission til Mexico, med noen ekstra plasser til interesserte.

Mexico er et av landene som er i sterk vekst med et stort potensiale for internasjonal musikk. 26.-28. mai har du mulighet til å bygge nettverk og kunnskap om det voksende musikkmarkedet gjennom vårt virtuelle trade mission. I følge en Music:ally rapport vokste inntekten fra innspilt musikk i Mexico med 14,7% i 2018, med 30% økning av strømmeinntektene fra året før. Inntektene fra musikk strømme-segmentet utgjør 312 millioner dollar i 2020.

Les mer: Åpent Hus: Hvordan bygge en global digital markedsføringsstrategi?

Som erstatning for det planlagte fysiske trade mission’et til Mexico som skulle gå av stabelen tidligere i mai er det nå satt opp et virtuelt program, og vi har et par ekstra plasser som vi deler ut etter interesse. Kun et utvalgt antall søkere vil få tilgang til det lukkede trade missionet.

Hvordan melde seg på: Gi tilbakemelding innen utgangen av førstkommende fredag (22.mai) til prosjektleder Jonas Vebner på jonas@musicnorway.no med en kort oppsummering om hvorfor det meksikanske markedet er interessant i deres eksportplaner.

Første session ”Introduction to the Mexican Marked” blir et åpent webinar for alle, men resten av programmet er lukket og vi ønsker å begrense antall deltakere slik at vi kan sikre god interaksjon. I tillegg til å styrke din meksikanske bransjekompetanse og nettverk, legger vi opp til bred kompetansedeling på tvers av de nordiske selskapene. Satsningen er en del av Music Norways emerging market-strategi.

PROGRAM:

26. mai:

2-3 pm: Introduction to the Mexican Market by Malfi Dorantes (Publicist and Music Business Advisor). A highlight of the key information of the Mexican music market to focus on the best practices to access its audience in the most efficient way possible.

4.-5. pm: Case-study: Kakkmaddafakka’s Mexican market growth
Deep dive into the nuts and bolts of the Mexican Market by Abraham Lopez (Manager and MKT Strategist)

6.-7-pm: Spotify in México.

Alejandro Grageda, Artist & Label Partnerships Lead and Michelle Gas, Artist & Label Services.

27. mai:

4.-5.pmPanel: Media in Mexico.

A roundtable to discuss the importance of media in a foreign artist’s campaign, and why more nordic artists should prioritize Mexican media even before thinking of touring the country.

Speakers:

– Lalo Chavez: former press analyst at OCESA, currently a MKT strategist for The Orchard México.

– Cynthia Flores: Editor in Chief of IndieRocks! one of the most important media platforms in México, who also own venues around Mexico City.

– Febe Esquerra: Head of the production and Musical Director of Aire Libre 105.3 FM.

6.-7.pm: OCESA: promotion and touring in México.

28. mai:

1-1’s with Mexican publishers exploring options for Nordic writers/producers in the massive Latin-American pop music marked as well as an introduction to opportunities in sync.

4.-5.pm: Warner publishing

6.-7.pm: Sony Publishing

7.-8.pm: Universal Publishing

Malfi Dorantes kommer også til å sette opp individuelle møter på Zoom etter ønske fra deltakerne.

Les mer: Søk på vårt Master-program

Tidligere deltaker:

– Jeg syntes det var en enormt nyttig og spennende tur. Vi fikk raskt god innsikt i markedet og bransjeaktørene vi møtte var åpne og inkluderende. Dette førte til økte muligheter både innenfor streaming og på livemarkedet med det resultat at jeg booket Digitalism til Mexicos største festival Corona Capital noen måneder senere. Det meksikanske markedet har vært undervurdert på verdensbasis, og det var spennende å forstå hvordan den faktiske situasjonen i markedet ser ut. Det er et innovativt og kreativt marked, hvor aktørene strekker seg langt for å samarbeide internasjonalt, sier Karen Nordbakk fra Mandelbaum, som deltok på trade mission i 2018.

Bakgrunn
Mexico regnes som et av de mest interessante «nye» musikkmarkedene globalt og mye skyldes Spotifys suksessfulle inngang i 2013 og med dette: Overgangen til en lovlig strømmeøkonomi. Norske artister innen flere sjangre har lenge hatt Mexico City på topp 5 på Spotify, deriblant Alan Walker, Kygo, Seeb, Kakkmaddafakka, Sigrid, Aurora, Leif Ove Andsnes og Nico & Vinz. Spotifys sjefsøkonom har selv uttalt at han forventer at Mexico skal gå forbi både England og Tyskland i antall betalte abonnement i løpet av kort tid.

Livemarkedet har også opplevd en sterk modning seneste årene med flere profesjonelle lokale og nasjonale arrangører, og en etterhvert rik og variert festivalflora som strekker seg over hele landet. Den geografiske og kulturelle nærheten til USA fører ofte til at dette blir en forlenget del av det nordamerikanske markedet, som kan være en inngang for internasjonale aktører. Du kan velge å jobbe direkte inn mot markedet, som Kakkmaddafakka gjorde, med god suksess.

Stor interesse for norsk musikk
Mexico fungerer også som en døråpner til resten av Latin-Amerika, og da spesielt Colombia, Chile og Peru. Music Norways tilskuddsordninger bekrefter at norske artister nyter godt av dette, og at antall søknader som gjelder konsertvirksomhet og promotering i Mexico har økt de siste årene.

Fjorårets trade mission bekrefter at interessen for norsk musikk er stor, og at synligheten for norske aktører er stor i alle kanaler som, festivalpostere, konsertflyere, musikkmagasiner, radio, og i den lokale Uber’en.

Kommentarer

Relatert innhold