logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Kontaktinformasjon og ansatte

Her finner du kontaktinformasjon til Music Norway, samt oversikt over de ansatte.

Music Norway holder til i Observatoriegaten 1B ved Solli plass, like bak Nasjonalbiblioteket.

Telefon:
+47 22 55 74 80

Generelle henvendelser:
post@musicnorway.no

Postadresse:
Music Norway
Observatoriegaten 1B
0254 OSLO
Norge

 

PR-AVDELINGEN:

Carl Kristian Johansen
Kommunikasjonsrådgiver
Mob: 924 626 58 – carlkristian@musicnorway.no

Carl Kristian er er ansvarlig for Music Norways innholdsproduksjon på alle flater. Han har et særlig ansvar for forskning, kartlegging og analyse av norsk og internasjonal musikkindustri, og utvikler og bestiller relevante rapporter for å fremskaffe faktabasert beslutningsgrunnlag. Carl Kristian samarbeider med forskningsinstitusjoner, og sørger for at innholdet blir tilgjengelig og gjort kjent for musikkbransjen og allmennheten.

Carl Kristian har kulturfaglig utdanning, med kunsthistorie og bachelorgrad i kulturstudier fra Høgskolen i Telemark. Under studietiden var han bookingansvarlig på Kroa i Bø. Etter studiene var han sivilarbeider hos Arthaus- og Norsk Filmklubbforbund på Filmens Hus i Oslo, og jobbet deretter på Kortfilmfestivalen i Grimstad. Carl Kristian grunnla musikkavisen groove.no og var frilanser før han begynte som journalist og redaktør i musikkbransjebladet Ballade.no.

Carl Kristian Johansen

 

Erlend Buflaten
Presseansvarlig
Mob: 91612930 – erlend@musicnorway.no

Erlend er presseansvarlig i Music Norway og jobber særlig med å håndtere henvendelser og tilrettelegge informasjon om norsk musikk og norsk musikkbransje for internasjonale journalister og medier. Erlend håndterer internasjonal pressedeltagelse på norske musikkfestivaler og bransjetreff. Han leder paneler som diskuterer internasjonale PR- strategier, og bistår norsk bransje som ønsker internasjonale pressekontakter.

Erlend er prosjektleder for Master-programmet og jobber aktivt med rekruttering i musikkbransjen. Han samarbeider med de regionale kompetansesentrene for musikk, og har vært med på å utvikle programmene Mentor, Master og Session, som henvender seg til unge bransjetalenter.

Erlend er ansvarlig for Music Norways sosiale medier, engelske nettside og sender ut nyhetsbrev til internasjonal presse og bransje. Erlend er utdannet medieviter fra Universitet i Oslo og er tidligere ansvarlig redaktør av Radio Nova i Oslo.

Erlend Buflaten

 

Edvard Olai Brekke Værland
Samfunnskontakt
Mob: 45013227 – edvard@musicnorway.no

Edvard er Music Norways samfunnskontakt. Han har ansvar for dialog og samhandling med Music Norways oppdragsgivere og samarbeidspartnere. Edvard bidrar i organisasjonens strategiske kommunikasjonsarbeid, og vedlikeholder organisasjonens relasjoner med ulike miljøer.

Edvard har bakgrunn fra politikken hvor han har bekledd verv på ulike nivåer. Han har sittet i Bærum kommunestyre siden 2011, hvor han har jobbet med kulturpolitikk blant flere felt. Tidligere har han også jobbet med lederstøtte for ordfører Lene W. Conradi i Asker kommune. Han har samarbeidet om prosjekter med myndigheter, organisasjoner, og næringsliv fra ulike nasjoner. Edvard har en bred musikksmak, og kan treffes på alt fra punkkonserter til operapremierer.

Edvard Olai Brekke Værland

 

PROSJEKTAVDELINGEN:

Helene Dolva Broch
Strategisk seniorrådgiver
Mob: 997 26 461 – helene@musicnorway.no

Helene brenner og kjemper for å etablere Norge som musikkleverandør i verdenstoppen. Med et særlig fokus på relevante tiltak for å profesjonalisere og internasjonalisere norsk musikkbransje, jobber hun tett med alle eksportaktører og tilrettelegger for at de skal ta posisjon internasjonalt. Helene overvåker de globale musikktrendene og endringene som kan stimulere og påvirke eksportmulighetene for norsk musikk.

Helene er ansvarlig for Music Norways Eksportprogram, og deltar i utvikling av nye kompetanseprogram. Helene følger spesielt opp låtskriver- og produsentfokuset, og satsingen på forlagsrettigheter i norske musikkselskaper. Helene har oversikt over Music Norways internasjonale aktivitet og bidrar i strategisk planlegging på hvor og når vi er til stede. Hun har oppsyn med all aktivitet i USA, er ansvarlig for bransjedeltagelse og innhold fra det amerikanske markedet på norske festivaler og lager norske delegasjoner til fagsamlinger i dette markedet; bla Masterclass med Stargate i New York og Los Angeles.

Helene har tidligere jobbet med musikkjournalistikk, i plateselskap og med film og tv. Med bakgrunn fra og sterk interesse for film og tv, har Helene erfaring, kunnskap og nettverk innen synkronisering av musikk. Helene er opptatt av nye og alternative bruksmuligheter for musikk som kan både være innbringende økonomisk og markedsføringsmessig, og tilrettelegger for møter og samlinger der dette er tema.

Helene Dolva Broch

 

Aslak Oppebøen
Prosjektleder
Mob: 901 75 338 – aslak@musicnorway.no

Leder prosjekter i inn- og utland innenfor feltene jazz og tradisjonsmusikk. Aslak har bl.a. ansvar for bransjemessene JazzAhead og Womex, samt oppfølging av internasjonale delegatprogrammer på norske festivaler. Han er også ansvarlig for søknadsportalen stikk.no, og vedlikeholder og utvikler digitale verktøy i Music Norway.

Aslak er utdannet ved Institutt for Musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han kom til Music Norway fra jobben som informasjonssjef i MIC Norsk musikkinformasjon, hvor han blant annet var med på å starte nettavisen Ballade. Tidligere nestleder i Norsk Jazzarkiv.

Aslak Oppebøen

 

Karoline Røed Tønnesen
Prosjektleder
Mob: 930 37 648 – karoline@musicnorway.no

Karoline har studert reklame og design, og jobbet i flere år i Norsk Musikkinformasjon før hun ble med på oppstarten av Music Norway. Her har hun et spesielt ansvar for å koordinere alle prosjekter og delegatprogram i de nordiske markedene og har oppsyn med aktiviteten på nettverksfestivalene og bransjearenaene i Norge. I tett dialog med norske aktører, tilrettelegger Karoline for at innhold og gjester treffer behovene som meldes inn til Music Norway.

Karoline er prosjektleder for de større internasjonale programmene under Øyafestivalen og by:Larm. Karoline arrangerer Music Norways seminarserie Åpent Hus, et gratis kompetansetilbud for hele bransjen.

Karoline Røed Tønnesen

 

Einar Idsøe Eidsvåg
Prosjektleder
Mob: 402 32 497 – einar@musicnorway.no

Einar er prosjektleder i Music Norway innenfor kunstmusikk; klassisk, samtid, impro, avantgarde og elektronika. Han jobber tett med de norske bransjefestivalene Borealis, Only Connect, Festspillene i Bergen, Ultima m.fl. og tilrettelegger her for internasjonale gjesteprogram for å lage gode møteplasser mellom det norske og internasjonale kunstmusikkfeltet. Einar lager norske delegatprogram til internasjonale bransjefestivaler, som CTM i Berlin. Han drifter kompetanseprogram og fagsamlinger for feltet, og prosjektleder talentprogrammet for unge norske komponister. Einar er også prosjektmedarbeider for Norwegian Arts Abroad.

Einar er utdannet Kaospilot og har tidligere jobbet for Radio Nova og Oslo World Music Festival. Han har i tillegg vært booking- og markedsføringsansvarlig for Blå, hvor han i dag er medeier og styremedlem. Tidligere har han også stilt i diverse juryer for Spellemannsprisen, vært hovedtillitsmann for de sivile vernepliktige og sittet i styret til Musikkbyen Oslo og Norske Konsertarrangører.

Einar Idsøe Eidsvåg

 

LONDON:

Nina Finnerud (i permisjon til 1. januar 2020)
Prosjektleder, UK
Tel: +44 (0) 7835753030 – nina@musicnorway.no

Nina har 10 års erfaring fra den britiske musikkbransjen og driver i dag Music Norways kontor i London. Her er hun prosjektleder og rådgiver for eksportfremstøt i UK, og kobler norsk bransje med sitt internasjonale nettverk. Nina deler innsikt og erfaringer fra det britiske markedet og inviterer britisk bransje til norske samlinger. Hun har satt sammen britiske paneler og presentasjoner for Trondheim Calling, BRAK, by:Larm og Øya International. Nina er prosjektleder for Ja Ja Ja London, Eurosonic, The Great Escape og A2IM Indie week i NYC. Nina lager også fag- og nettverks-samlinger i England for norske eksportører.

Hun har en kunstfaglig bakgrunn fra University College of Creative Arts og startet som labelassistent for Rocket Girl Records etter endt utdannelse. Senere ledet hun presseavdelingen ved Cargo Distribution i London og samarbeidet med internasjonale artister som The Slits, The Brain, Jonestown Massacre, The Men og norske Fysisk Format og Rune Grammofon. Nina har også erfaring fra den norske ambassaden i London, hvor hun jobbet med musikk i presse-, kultur- og informasjonsavdelingen.

Nina Finnerud

 

BERLIN:

Jonas Vebner
Prosjektleder Tyskland
Tel:
Norge – 404 03 947
Tyskland – +49 (0)15164611099
jonas@musicnorway.no

Jonas har fulgt Music Export Norway, og nå Music Norway, i over 10 år. Siden 2008 har han jobbet med norsk musikk i to av våre viktigste musikkmarkeder; først med å etablere kontoret i London som skulle tilrettelegge for bedre tilgang til det britiske markedet, og senere fra Berlin hvor han satte opp og fortsatt drifter Music Norway’s andre internasjonale kontor med ansvar for det sentraleuropeiske markedet.

Fra Berlin holder Jonas i en vid portefølje av ulike prosjekter samarbeid med norske og internasjonale partnere, og med Tyskland som det prioriterte markedet. Utekontorene jobber aktivt ute i feltet og opparbeidet seg viktig lokalkompetane, riktig nettverk og nødvendig taus kunnskap. Dette videreformidles tilbake til norsk bransje gjennom kurs, presentasjoner, rapporter og individuell rådgivning. Spesielt den individuelle rådgivningen regnes som viktig og tar en betydelig del av kontorets tid.

Dette nettverket og kompetansen brukes også når Music Norway produserer faglig innhold og internasjonale program på norske festivaler og bransjetreff. Kontoret bistår også jevnlig andre relevante partnere som UD, Innovasjon Norge og regionale organisasjoner.

I 2015 satte Jonas opp et community space med DUGNAD Music & Media Workspace, som i dag huser 12 musikk-, media- og tech selskaper (inkl. Music Norway) i Kreuzberg, Berlin. Initiativet gjør det spesielt interessant å søke seg med på Bakkkontakt-programmet samt tilgjengeliggjør et enormt nettverk på tvers av sektorer og sjangre.

I tillegg til å være ansvarlig for det sentraleuropeiske markedet, bruker Jonas en del tid på å utvikle nye programsatsinger og prosjekter for Music Norway. Fra det nordiske eksportinitiativet Ja Ja Ja Music, som per i dag omfatter showcase-kvelder i London og Berlin. Til Fram Marked Musikk, et ledelse- og forretningsutviklingsprogram for norske eksportselskaper som løp over 18 måneder. De seneste årene har Jonas hatt ansvaret for Music Norway sin aktivitet og strategi på music/tech og har sammen med Slush Music og STHLM Music City i 2017 startet opp Nordic Music Tech.

Jonas Vebner

 

ADMINISTRASJON OG FORVALTNING

Camilla Røed Oppegaard
Økonomi- og personalansvarlig
Mob: 906 22 987 – camilla@musicnorway.no

Camilla jobber i Music Norway som Økonomi- og personalansvarlig med ansvar for regnskap, økonomi, forsikring og personal. Camilla er administrativ leder av Music Norways gruppeledermøter og styremøter.

Camilla har lang erfaring og bakgrunn fra MIC -Norsk Musikkinformasjon med drift og regnskap. Hun har deltatt i flere internasjonale engasjementer, som regnskapet i innkjøpsordningen for nye norske fonogrammer og for musikkprosjekter knyttet til midler gitt av Nordisk Ministerråd, samt vært regnskapsfører for Transposition.

Camilla har regnskapsansvar for Utenriksdepartementets støtteordninger innen musikkfeltet, og følger opp all kommunikasjon vedrørende økonomi med eksterne parter

Camilla Oppegaard

Pål Dimmen
Rådgiver, tilskuddsordninger
Mob: 922 45 544 – pal@musicnorway.no

Pål er påtroppende ansvarlig koordinator og rådgiver for tilskuddsordningene til Music Norway, håndterer generelle henvendelser og drifter Music Norways websider. Pål er også sjangeransvarlig for metal i Music Norway, og har fulgt det norske metal-miljøet tett de siste 20 årene. Han prosjektleder internasjonale aktiviteter på møteplasser som Inferno Metal Festival og Tons of Rock – og jobber for å utvide den norske metal-bransjens internasjonale nettverk og øke eksporten av de tyngre sjangrene.

Pål har IT-faglig utdanning, med en mastergrad i digital kultur fra Universitetet i Bergen. Han har tidligere erfaring som teknologijournalist i Computerworld og musikkskribent for bl.a. Nettavisen og Panorama.no.

Pål Dimmen

 

Lisbeth Medbøe Risnes
Rådgiver, tilskuddsordninger
Mob: 959 35 575 – lisbeth@musicnorway.no

Lisbeth er Head of Grants and Funds, er ansvarlig koordinator og rådgiver for tilskuddsordningene til Music Norway. Hun er administrativ leder av alle fagutvalg, og saksbehandler ovenfor søkere og ledelsen i Music Norway.

Lisbeth jobbet for Nordisk Ministerråd Drogforskning, men ble hentet inn for å være med å starte MIC – Norsk Musikkinformasjon. Hun var den først ansatte. Parallelt med jobben i MIC hadde Lisbeth sekretærfunksjoner for Statens Musikkråd (KUD) og for Nordisk Ministerråds musikkomité NOMUS. Hun var sekretær hos Forum for Norsk Musikk – en sammenslutning av 15 musikkinstitusjoner og organisasjoner som hadde som mål å sette norsk musikk på dagsorden i forbindelse med OL på Lillehammer. Fra 1997 til 2013 var Lisbeth MIC’s Liaison Officer i IAMIC – International Association of Music Information Centres.

Lisbeth har bakgrunn fra Universitetet i Oslo hvor hun studerte Idéhistorie og Kulturfag med fordypning i musikk ved Høgskolen i Bø.

Lisbeth Medbøe Risnes

 

Kathrine Synnes Finnskog
Direktør
Mob: 906 91 318 – kathrine@musicnorway.no

Kathrine S. Finnskog har jobbet i norsk musikkbransje i en årrekke. Ved siden av studiene ved Universitetet i Bergen var hun aktiv i byens musikkliv; hvor hun bl.a. var med å starte opp en platebutikk og som redaktør for Studentradioen. Erfaringene tok hun med seg til Oslo, og etter flere år i plateselskaper startet hun management- og marketingselskapet, Bpop. Bpop lanserte flere store norske artister internasjonalt og fusjonerte til BpopMentometer, som i løpet av få år ble et av Norges største booking- og managementselskap. Her representerte hun blant annet artistene Annie, Magnet og Elvira Nikolaisen, og ledet Alexander Rybak til seieren under Eurovision Song Contest i 2009.

I 2013 startet Kathrine som den første direktøren for Music Norway. Som direktør har hun vært opptatt av å lede en åpen organisasjon for hele musikklivet, med særlig fokus på å utvikle tiltak for støtteapparatet og bedre forutsetningene for eksportklare aktører i musikkindustrien. I tillegg sitter Kathrine i flere råd og internasjonale nettverk som jobber med strategiske tiltak for å stimulere til internasjonalisering og økt eksport.

Kathrine Synnes Finnskog

 

PRAKTIKANTER

Rebecca Helena Riise Arnesen
Praktikant/ intern
Mob: +47 47 85 54 15 – rebecca@musicnorway.no

Rebecca jobber administrativt med daglige henvendelser som kommer til Music Norways kontor i Berlin. Hun assisterer prosjektleder med å koordinere prosjektene og jobber tett med den norske Ambassaden og Music Norways informasjonsavdeling med å promotere, evaluere og rapportere på norsk aktivitet i Tyskland og Sentral-Europa.

Hun flyttet til Berlin for to år siden, for å ta en bachelorgrad i sin lidenskap musikk (låtskrivning, produksjon og music business). Hun har i Berlin jobbet to år på en av europas største musikk video festivaler – Berlin Music Video Awards. Her har hun vært produksjons assistent, jobbet med PR, HR og organisering av moteshow. I år tar hun også en eksamen i Festival og Event Management i samarbeid med Slottsfjellfestivalens Supercrew program. Et program som er laget for å gi unge ildsjeler en bredere forståelse av hvordan festival- og event-Norge fungerer.

Rebecca Helene Riise Arnesen

 

Christian Gran Svenningsen
Praktikant/ intern
Mob: +47 928 902 47 – info@musicnorway.no

Christian er praktikant i PR-avdelingen, hvor han blant annet produserer innhold til nettsiden og sosiale medier. Dette for å vise hva Music Norway jobber med daglig, samt gi innsikt i hva artister og bransje kan få assistanse med.

Som praktikant i Music Norway skal en lære hvordan Music Norway jobber for å fremme eksport av norsk musikk, men også lære musikkbransjen å kjenne. Arbeid med å fremme norsk musikk for internasjonal presse er også en stor del av arbeidet i PR-avdelingen.

En annen viktig funksjon er å bistå med å hente inn statistikk og informasjon om internasjonal presse og musikkbransje. Christian er utdannet økonom fra BI, fullfører nå en bachelor i journalistikk ved OsloMet og er tidligere frilanser for Stavanger Aftenblad.

Christian Gran Svenningsen

 

Henning Bjordal Stokka
Praktikant/ intern
Mob: +47 974 99 430 – oslo@musicnorway.no

Henning jobber hovedsakelig i prosjektavdelingen i Oslo, hvor han bistår prosjektledere med å koordinere prosjekter, i tillegg til å bistå PR-avdelingen på områder som foto, video, design og sosiale medier.

Han studerer siste året på en bachelorgrad i prosjektledelse kunst og kreativ næring ved Westerdals, og har tidligere jobbet med prosjektledelse, PR og innholdsproduksjon hos aktører som Ticketmaster og Ultima Oslo Contemporary Arts Festival. I 2017 var Henning også med på å starte festivalen HEIM utenfor Trondheim, hvor han jobber som markedsføringsansvarlig.

Henning Bjordal Stokka